Háttér-levelezés
Kapcsolódó
anyag: HOLT-Tisza
Jelen anyag közzétételét az alábbiak miatt érzem
fontosnak:
1.)
A Gyálai Holt-Tisza rehabilitációs-projektje – a rendelkezésre-álló Kormányzati
pénzforrások ellenére – megrekedni látszik. A tervezett beavatkozás jellege a
2017. évi felmérés óta praktikusan változatlan. Éspedig: a nagybani célorientáltságnak nyoma sem lelhető fel; viszont a
relatíve értelmetlen pilot-projektes
próbálkozás lefuttatása a helybeli-lakosság szeme és orra előtt változatlanul
megosztó: jobbára dacos ellenkezést, ellenérzéseket kelt.
2.)
A holtpontról elmozdulni képtelen projekt fölötti lakossági-vita egyre
kevésbé előremutató. Többen már fáradtan fejet-hajtanának akármi előtt is csak
történjen végre valami; mások pedig bizonyos pontokon kötik az ebet a karóhoz
(joggal), bár a távlatosság hiányát ők is inkább csak számonkérik mintsem aktív
javaslattal állnának elő. Ez lassan felőrölheti az egész polgári kezdeményezést
is – aminek apróbb jelei a csoport honlapján már mutatkoznak.
3.)
Máshol-lakó „kívülállóként” is, rendkívül fontosnak tartom a Gyálai
rehabilitáció sikerre-vitelét. [Pedig nem bűzlik az orrom alá, bármit is
csinálnának ott.] Ugyanis hasonló helyzet/állapot hazánkban több is munkál
(rejtetten), s a sikerre-vivő metodika debütálását prezentálhatná az épkézláb Gyálai megvalósítás: hogy az
továbbvihető és alkalmazható legyen másutt is.
4.)
Hangsúlyoznom szükséges e bevezetőben is, hogy a HOLT-Tisza
elemzésemben körüljárt és javasolt
rehabilitációs-lépések olyannyira eltérőek a jelenlegi-oktatásba merevült
anyagtól, mint Bolyai geometriája
az Euklideszitől. (De inkább jobban.)
Ezért, a véleményt formálni szándékozó szakértők (érkezzenek bármilyen
speciális területről is) ne próbáljanak előállni lehengerlően vézna és
féloldalas anyagokkal mindaddig, amíg nem ütköztették azokat az elemzés VIII.) fejezetében citált friss kutatási-eredményekkel.
Amelyek – természetesen: Gyála-független kutatási-eredmények – mind-precízebben
támasztják alá a pillanatnyilag a „veretes” tudományon kívülre rekesztett Vízgazda-koncepció
idevágó megállapításait. Azét, amely tálcán kínálja – jelen esetben is – nemcsak
a kívánatos rehabilitáció megvalósíthatóságát, de amely riasztó-hátrányokat is kívánatos-előnyökre
képes fordítani.
A 2019. december
4. – 2020. január 14. között kidolgozott tényfeltáró-elemzésem meglehet hogy
hosszú és helyenként nehéz olvasmány, de aki a részleteket hiányolja az alábbi háttérlevelezés érvei mögül, annak a tanulmányhoz
kell visszamenni hogy lássa: minden egyes állításom fel van töltve kellően
megalapozott tartalommal. [Melyeket nincs szándékomban
szószaporítás végett ismételgetni.]
A
történéseket rögzítő tartalmak alább időrendi-sorrendben követik egymást.
-------------------------------------------
1. Első beszállásom [2019. nov. 27.]
Még mielőtt eldöntöttem hogy belefogok az
„esettanulmány” megírásába, küldtem egy előzetes üzenetet a csoportba, melynek
az alább idézett szegmense mutat rá: mennyire nem értik a Természet működését a
„szakemberek”.
„A totális meg-nemértés csimborasszója, hogy szinte gratulál a szerencséjükhöz mindegyik eddig befutott kármentesítési-tanulmány abban, hogy nem kell előzetesen un. humusz-mentést végezniük a befogadó-területről, mert az praktikusan humusztalan. Holott éppenséggel a már jelenlevő humusz lenne az egyedüli garancia arra, hogy megfelelő koncentrációjú és diverzifikációjú mikroorganizmus-populáció segítse mind a szervesanyag-lebontást/beépülést, mind pedig gátja legyen ezek lassú alámosódásának.”
- - - - - - - - - - -
2.
A csoport-adminisztrátor
invitálására
(egy
lakossági-fórumra) [valamivel
2019. nov 27. után]
„Köszönöm
az invitálást de túl messze lakom (Dég, Fejér-megye). A részvételem akkor sem
mozdítana előbbre semmit, ha jelesül ott lennék: Vajon mitől lenne meghatározó
a szavam, mikor tele van tervezővel, kivitelezővel s megannyi funkcionáriussal
a háttér?(1)
A lakossági-félelmek gerjesztette sajátos-elképzelések
zűrzavaráról nem is beszélve…
A
tervezett „rehabilitáció” bármilyen aspektusa mellett elsőrendű lenne annak a tisztázása,
hogy az intézkedéssel párhuzamosan vajon egyben megszűnnek-e a
szennyezőket-kibocsátó vállalkozások eddigi gyakorlatai? – Mert ha nem, akkor
az egész kotrásnak+deponálásnak semmi de semmi értelme.(2)
A
nagy lakossági agytröszt-összevisszasághoz ajánlanám megrágni a Vízgazda
alapvető elemét: „azok a „szennyezők” amik a vízbe-bocsátva százféleképp
károsak, az élőtalajon elhelyezve ezernyi hasznot hoznak idővel”. Ezzel
legalábbis sok félelem gyengülhetne. Mivel azonban a projektben érintett
résztvevők egyike sem intimus magával a Vízgazda-koncepcióval, ezért minden
tevékenységük bizonyos-fokig ötletszerű: lehet jó-irányú, s lehet duplán-káros.
A megoldás(ok) felé vezető úton a leghasznosabb invesztálás a Vízgazda
megismerése lenne. Csakis ezután lehetne remélni hozzáértő-nekibuzdulásokat.
S ha
felébredne a fogadókészség ebbe az irányba, talán az első lökést a részletek
felé az alábbi rövid írás kínálhatja: A Tisztítási Hatásfokról [Sz&V]”
(1) S
valóban, ezt azóta is többen megkérdőjelezik. Hiszen nem vagyok se környezetvédelmi-mérnök, se vízügyes-szakember, se hidrogeológus – abban a témában amely
mind-hármójuk tudásánál többet kíván. Kutató-vegyész
múlttal rendelkezem, meglehetősen elágazó tudásháttérrel. Plusz annak az
anyagnak az alapos ismeretével, amely még (számos erőfeszítés ellenére)
rendkívül kevesekhez jutott el [értsd: Vízgazda-rendszer].
(2) Ez a
részlet azóta is irritálóan megoldatlan. Bizonyos vetületeket ld. Egyen-Jogot
[UVgk] alatt.
- - - - - - - - - - -
3. Bejelentettem: feltáró elemzést készítek az eset/ügy kapcsán
[2019. dec. 4.]
Eközben ritka üzenetet-váltásokkal
mutattam a jelenlétem. Ezek egyikéből itt kiragadva idézek egy részletet, mert
mindenféleképpen megrágandónak tartom, amennyiben szakmai-tartalmú dolgokban közösen és ténylegesen szeretnénk előbbrejutni.
A
társalgómtól kapott végszó:
„Nem mélyednék bele, a kémia és fizika sose tartozott az erősségeim közé, ezt rábíznám a szakemberekre. Úgy hiszem mindenkinek
abban kell okosakat mondania, amihez ért is. Maradnék a
társadalomtudományoknál.”
A
kapcsos mondandóm:
„Öreg hiba.
Ez vezet a megvezetésekkel teli kiszolgáltatottsághoz.
Ezen a végzetes
buktatón kívánnék segíteni változtatni.
Emiatt írom minden
SZAKMAI-ANYAGOMAT ismeretterjesztői-szintre lehozva.
Hogy minden
érettségivel bíró, a gondolkodás elemi-lépéseivel önállóan is megbirkózó úgy
szerezhessen ismereteket, hogy ne legyen továbbra is kiszolgáltatva a „szakemberek”
kinyilatkoztatásainak.(1)
Ha az efféle
„rögösebb” olvasmánytól továbbra is kíméli magát a tisztán-látni óhajtó
átlagpolgár, akkor csupán egyetlen fogódzó marad számára: melyik állítás mögé
sorakoznak többen?
Ez az arányszám
viszont (nagy-hatású esetekben különösen) köszönőviszonyban sincs a
tartalmi-igazsággal: Kopernikusz, Galilei, Mendelejev, Semmelweis… Emberöltők
(s sorstragédiák) kellenek a „korrekciók” megtörténtéig.
Jelen-esetben a
Gyálai Holt-Tisza körüli ténykedések a tét.
Be fogom mutatni a
„szakemberi-megközelítések” tétovaságát, őgyelgéseit, „kiskorúságát”. Azonban
ez sem történhet úgy, hogy pusztán társadalomtudományi
elmélkedésekkel rántsam le ezekről a leplet. S a
majdani effektív tennivalók logikájához is szükséges
lesz a szakmai-fortélyokba való bepillantás.
Máskülönben hiába
dolgoztam – s Önök is hiába várják a „csodát”…”
(1) Sűrített ars poetika. Ha nem teszek a
feltárásokba szakmai-konkrétumokat, kinek lehetek vajon meggyőző? Esetenként
jön a lefitymáló megjegyzés, egyéb minősítések. A „szakma” pedig kényelmesen
hátradőlhet: nem veszélyezteti az állásukat ekkor semmi. Ha viszont élek a
szükséges szakmai-részletek
betétével, akkor az átlagolvasó tol ijedezve félre: nem vállalkozva olyas
következtetések megemésztésére, amelyeket az alapműveltség birtokában pedig
megreszkírozhatna – saját világos-látása érdekében.
- - - - - - - - - - -
4. A közzététel folyamata
a)
Csúszik a beígért elemzés [2019. dec. 20.]
„Nemrégiben – új belépőként – egy áttekintést
ígértem Önöknek.
A csoporttagoktól
érkező frissebb hírek, valamint az
ott feltöltött dokumentum-sereg
elemzése azonban számos esetben igényelt további, néha igen-messzire
elkalandozó felderítési-munkálatokat.
Mindezen rendkívül
időrabló tevékenységek akkor hozhatnak kifizetődő eredményt, ha általuk megfellebbezhetetlenül zárhatók ki bizonyos
elképzelések, melyek áterőltetése folyamatban levőnek tűnik.
Azonban, túl ezen
a megakasztásra-alkalmas érvrendszer kézre-adásán, elképzelésem szerint kiaknáznám a gyűjtött anyagot abból a
szempontból is, hogy egy
reálisan kivihető, biztos-jövőt adó alternatíva kínálatát vázoljam.
Mindez azonban
eddig is roppant odafigyelést, s továbbra is időt s alaposságot igényel.
Érzésem szerint a
munka ~60%-a már „zsákban van”, de Karácsonyra semmiképp nem tudom befejezni.
Minden őszinte
érdeklődőnek hát azzal kívánok Békét s Nyugalmat az Ünnepekre
(és távolabbra is), hogy az ígéretemet beváltom, s amint elkészültem, a
„tanulmány” elérhetőségét rövid-posztban jelezni fogom, ugyanitt.”
b)
Közzétettem a csoportban az elemzést [2020.
jan. 10.]
„Íme az „Esettanulmány” – a meglátásomban: Holt-Tisza
(Nehéz szülés volt.) Köszönöm a türelmet.”
c)
Toldás készült az elemzéshez [2020. jan. 15.]
„Mivel
2020. jan. 8-án súlyos dokumentum érkezett – csaknem észrevétlenül – fontosnak
tartottam vele foglalkozni, kiegészíteni vele az „Esettanulmányban” már taglaltakat.
Az
újabb doku az Adept Enviro Kft.
168-oldalas szerzeménye, s elérése Molnár
Zoltánnénak köszönhető. Ennek az elemzését tettem meg és adom közre az
előző blog-bejegyzésem toldásaként: XI.)
fejezet „Még egy „katonát”… címmel.
Az
ebben-foglaltak talán már kevésbé „tanárosak” (viszont könnyebben érthetőek), s
úgy igyekeztem hogy a jövendő tárgyalásokra legyen benne kellő muníció is.”
- - - - - - - - - - -
5. Kalkuláció az elszállításról [2020.
jan. 15.]
A
közösségi latolgatásokban többször is felbukkant a kitermelendő ~160,000 m3
iszapra vonatkozóan nekik szánt „szakértői-magyarázat”, miszerint „az elszállítás rendkívül költséges lenne!”.
Túl azon, hogy rámutattam: sokkalta nagyobb-volumenű meder-kotrási anyag
elszállítása is megtörtént már a régióban, nem is oly rég [Holt-Tisza
IX.) fejezet 5.) pont alatt: Maty-éri
versenypálya; „Komplex-Tisza-tó” projekt], szolgáltam egy
hevenyészett számítással is a lehetetlennek minősített vállalkozás mibe-kerüléséről.
„[közzétennék]
Valamit
amit lehagytam – talán mert annyira kézenfekvő.
A
„milliárdok” kontra szállítási-nehézségekhez: ADU-ÁSZ.
A
többször is lekárogott Horvátországi
szennyvíziszap 41 ezer köbmétere 2000 kamion-fordulóval jut el közúton a
több-száz kilométernyire fekvő Székesfehérvárra. [S most ne a bevételekről essék szó
(a „szartól-szabadulásért” a horvát fél fizet), csupán próbáljunk
üzemanyag-költséggel kalkulálni.] Náluk egy fuvar tehát kb. 20 tonna.
A
Szeged-környéki földutakat célszerű lenne 7,5 tonnára hitelesített
szállító-gépjárműveknél nem-nehezebbekkel terhelni. Ha a kitermelendő
iszap-mennyiséget felsrófoljuk is 120 ezer m3-re, ez a 7,5-tonnás
kocsikkal 16 ezer forduló.
Utánanéztem
az üzemanyag-fogyasztásoknak is: 40-tonnás kamion 27 litert fogyaszt 100 km-en (Svéd
új-modell).
Mi most adjunk itt bőséges kedvezményt a hazai, idősebb gépparknak: a 7,5-tonnás jármű is bizonnyal elevickél
megpakolva 60 liter/100 km fogyasztással.
Ha
most vesszük a javasolt ~ 25 km távolságra az iszap-elszállítást, akkor az
vajon mibe kerül? nem milliárdokba.
Hanem:
16000 (forduló) * 15 (liter
üzemanyag/25 km)
* 400 (Ft/liter üzemanyag) = 96 millió
Ft.(1)
S
mivel az iszap amúgyis a platón van már, ez a plusz-költség tingli-tangli tétel
(a projektre kapott össz-támogatás 4,5 milliárdjához képest) a
továbbszállítása, a szinte azonnali deponálás helyett.
[Azt
pedig már említettem az Esettanulmányban,
hogy a tovaszállítást követő háborítatlanul elfekvő vékony-deponálás jóval
kedvezőbb energiamérlegű, mint a 15-szöri „prizmás-átforgatás”.]
NE
HAGYJÁK MAGUKAT LEBESZÉLNI, BECSAPNI – pláne ha a kalkuláció ennyire elemi.”
(1) Egy-egy
(már létrejött) Hatósági-határozat
különféle illetékköltsége ~3 MFt. [975 ezer Ft „jogorvoslati eljárás díj” +
1,950 ezer Ft „igazgatási szolgáltatás díj” az Elemzés-ben taglalt 3.
dokumentumért.]
Vastag
pénz, sutba-dobható papírokért – „…ismételgetődően, …míg az idő halad…”
- - - - - - - - - - -
6. Kísérleti nyitás az Adept Enviro felé [2020.
febr. 28.]
Úgy éreztem, próbát kell tenni a „Ha a hegy nem megy Mohamedhez…”
elgondolás mentén is. Merthogy, az esetet tekintve, a rehabilitáció sikerénél
nincs semmi fontosabb. Politikamentesen, maximális szakmai segítséget kínálva. Ebből
az indítékból született az alábbi levél:
„T.
Adept Enviro Csapat – és mögöttes Háttér!
Hadd
szögezzem le, már itt az elején, hogy segítő
szándékkal ajánlom az alábbiakat a figyelmükbe.
Távolról
sem mindegy ugyanis – sem a belpolitikai-stabilitás fennmaradása szempontjából,
sem pedig a megnyugtató megoldás felől nézve – hogy a Gyálai Holt-Tisza kapcsán tervbevett rehabilitációs projekt valóban
sikeres lesz-e, valamint hogy menetközben milyen egyéb hullámokat vet.
Rengeteg
ugyanis a lakossági-oldalról mutatkozó ellenkezés, elégedetlenség, ellenérzés,
hitetlenkedés – a dolgok mélyebb értelmezése nélkül is, amit a „tárgyilagos”
média tovább is dagaszt. Abból a szempontból magam is a kritikusok közé
tartozom, hogy kutató-vegyészi
szemüvegemen át tekintve, mind az eddigi többéves előkészületek anyagaira mind
az Önök által kísérleti-előzetesként bevállalni-tervezett pilot-projektekre ki
kell jelentsem: összességében és külön-külön is mind rendkívül gyenge szakmai
lábakon áll.
Ennek
pontosított elemzése hozzáférhető abból az összegzésből,
amit 2019. december 4. és 2020. január 9. között az ügyben érdekelt
lakossági-csoport felvilágosító-szándékú tájékoztatására alkottam meg. Túl az
ott aratott elismerésen azonban az kell tapasztaljam, hogy az ügy továbbra is
előnytelen holtvágányon vesztegel(1), ahol a különféle hatósági oda-visszák
cseppet sem nyugtatják a kedélyeket, érdemi elmozdulást pedig végképp nem
biztosítanak.
Ebben
a ki tudja meddig tartó viszonylagos szélcsendben kínálom fel Önöknek a már
elkészített anyagomat változatlan formában, mely igyekszik minden aspektusra
kitérni; így a VIII. fejezet
szakmai-anyaga birtokában a IX.
fejezet egy totálisan eltérő jellegű végrehajtási-tervezetet vázol, miközben a XI. fejezet alatt rámutat az Önök
legutóbbi (168-oldalas) beadványának számos megkérdőjelezhető pontjára is.
Mivel
az elemzésemben levő tényanyag új (feltehetőleg eleddig nem ismert) elemei nem
illenek könnyen a jelenlegi állóképbe, ám garanciálisan alkalmasak a
környezet-helyreállító közbe-avatkozások hatékonyabbá tételéhez, alapos és
többszöri átolvasást javasolnék. A javasolt út terep lehet a sikeres
kilábaláshoz, s egyben a szakmai megújuláshoz is, eljövendő további projektek
elé.
Szükség
esetén személyes konzultációra is rendelkezésre állok – a saját portámon.”
(1) Az újabb
fordulatot a 8. és 9. tételek alatt elemzem.
- - - - - - - - - - -
7. Privát gondolatok – közszemlére [2020.
május 20-24.]
Az
alábbi részletek privát levelezésből valók. Közreadásuk gondolata ekként merült
fel:
„Mit
szólna hozzá, kedves Irén, ha az
Önhöz írt Email-leveleim tartalmát a csoporttagok számára is olvashatóvá
tenném? Túl sok Önön a teher; s lehet hogy "több szem többet lát"
alapon elindulhatna egy aktív kezdeményezés (vagy legalábbis annak közös
latolgatása).”
MZné (Irén):
„Megtisztelő
számunkra, hogy még most is foglalkozik a mi ügyünkkel. Persze, nyilvánosságra
hozhatja a teljes levelezésünket is. Minden betű az Ön igazát erősíti. Most
délután is újra olvastam a tanulmányát. Nekem ezt többször kell olvasnom, mert
nehéz olvasmány a szakmaisága miatt. Annak ellenére is nehéz, hogy a stílusa
könnyed, viszont a tartalma súlyos. Tegnap Györgyffy
György tanulmányát olvastam, ő ugyan ezt a megoldást javasolta, mint ön.
Sőt a mi két biológusunk is hasonló megoldás mellett kardoskodott. Nagyon
sajnálom, hogy nem az Önhöz hasonló tudású és személyiségű emberek vannak
döntéshozatali közegben. A legnagyobb baj az hogy nem vagyunk képesek egységesen
fellépni. Ez látható ezen a csoporton is. Valóban sok rajtam a teher, tehát
nagy örömmel veszem ha továbbra is velünk dolgozik.”
A magam-szülte
sorokat alább (jobbára) vágatlanul adom közre, a levelezőtárs anyagából pedig (aki beleegyezését
adta a közléshez, abbeli együttes reményünkben, hogy a tartalom szélesebb
ismerete előmozdíthatja a tennivalók meglépését) adekvát részleteket.
Ezúttal
a legfrissebb irat-fejleményekkel keresett meg Molnár Zoltánné. Néhány oda-vissza következik:
[FE 2020. május 13.]
„Végre
sikerült időt szakítanom és belenéztem a csatolt iratokba.
Nem
tapasztalok bennük semmi komoly előrelépést. Ismétlések és semmit-mondások
sorjáznak bennük egymás után, egymást idézve, végtelenített irathosszban.
A
Floratom „feljelentése” sokkal konkrétabb
alapokon kellene nyugodjon. Ehhez már korábban javasoltam a teendőket: konkrét
mérések, éspedig Önök által (megrendelve/finanszírozva). Levegőbe-beszéléssel
és gyanus de hiányos önbevallási-adatokkal nem lehet a vádemelést
konkretizálni.
A
nagyobb ügyben még-kevesebb haladást látok. Magam ezen újabb szüleményeknek már
nem tudok kellő figyelmet szentelni: azt anno áttekintettem A-tól Z-ig.
Állítólag Önök közül is többen kifejezték hogy végre értik, s átlátják hogy az
lenne a követendő teendő. A kész és számtalanszor feltálalt elfogadhatatlannal
akarnak Önök örökre vitatkozni, a szenvtelen és érdektelen Hatóság állandósult közbeiktatásával? Mert jelenleg ez a
processzus. És ez – gondolom Ön is észleli – azóta sem vezet sehova se.
Miért
nem próbálnak leülni közvetlenül egy asztalhoz az Adept Enviro-val? Ezzel legalábbis kiiktathatnák a szószaporító
jogi-vízfejeket. Hátha a tervezetem alapján ki tudnak velük egyezni: más
metodika, más helyszín, semmi sürgetés, s egyezség után maximális
polgári-támogatás. Nekik is nehéz lehet: kötött a kezük, sokminden által. És
higgye meg: mások sem csinálnák alapvetően másként a dolgot, mint amit ők eddig
elképzelésként beadtak. Jelenleg ennyi a köz-tudás, ezt okítják mindenütt. A Vízgazda
elve nagyban még ismeretlen. Ezért kell felnyitni a szemüket a működőképes és
biztonságos alternatívára – amelynek a megismerésével Önök is késésben vannak.
Ebben
persze csak az lehet partner, aki képes átlépni a „mészároslőrincezés” felett, ha másért nem mert megoldás-centrikusan
gondolkodik. Meggyőződésem hogy nincs más út. Legfeljebb az állandósuló
tétlenség, a végtelenített vádaskodások, és a 100+ oldalas törvényi
oda-visszák. (Ami alatt a Floratom
továbbra is „szarik” a vizükbe.)
Javaslom
hogy vitassa meg ezt a józanabbakkal; vegyék át újra tüzetesen az anyagomat; s
olvasgassanak a Vízgazdához kapcsolható anyagokból minél többet a
tárgyalások előtt.”
[MZné 2020. május 14.]
„Egyetértek
minden szavával. A Flóratom Kft
szennyezéséről közérdekű bejelentést tettünk az ügyészség részére. Úgy
gondoltuk a felderítés és a bizonyítás az ő feladatuk. Folyik a nyomozás
bekértek minden rájuk vonatkozó adatot. Persze én is csodálkoznék, ha
megbüntetnék a céget. Saját bevallásra vannak kötelezve akkreditált labor
által, de valóban furcsa számokat hozott ki ez a labor. Mi is észrevettük az
ellentmondásokat.
Próbáltunk
saját méréseket végeztetni, 500 ezer Ft. körüli összegről kaptunk árajánlatot,
de amikor megtudták miről van szó, nem vállalták a vizsgálatot…”
„Még
február elején felhívott az Adept Enviro
Kft-től Dr. Vámosi Oszkár,
találkozóra hívott bennünket. Nagyon intelligens és udvarias volt, de egy
néhány nap elteltével visszavonta a találkozót, mert az OVH és az Ativizig
megtiltotta nekik ezt a megbeszélést. Erőszakos, lekezelő, lakosokat semmibe
vevő stílust vettek fel, mert le kell nyomniuk ezt a variánst a torkunkon…”
„Valóban
jól látja, a mi egységes fellépésünk gátja a politika, a mészároslőrincezés.
Egyesületünk
a politikusok ostorozása helyett szakmai számonkérést próbált kiharcolni, és
nem azért mert féltette a jobboldal hitelét. Kikapcsoltuk a politikát. Az ránk
telepedett kívülről is.
A
vízgazda elvet bevallom Öntől hallottam először, bízom benne, hogy a szakemberek
ismerik, vagy előbb-utóbb megismerik és alkalmazzák is. Lehet, hogy nem marad
más választásunk.”
[FE 2020. május 14.]
„Nem
ismételgethetem (idő-szűke miatt sem) a már elmondottakat, de még-egyszer
nekifutok.
1.)
A Floratomot illetően. …A Wessling minden mintát átvesz, szabott áraik vannak az egyes komponensekre.
A minta eredetét nem kell megjelölni, csak a típusát („tisztított
szennyvíz” ebben az esetben – ennyi kell ahhoz hogy Ők kiválasszák a labor-elemzési procedúrákat). …Ha lenne erre
energiájuk, az 500 ezres árajánlattevőt fel is lehetne jelenteni. A Wessling elemzési-költségei (a bevállalt
komponensektől függően) 30-50 ezer Ft.
A Hatóság ezirányú „kötelezettségeire” nem
építenék. Azt se tudják mi lenne a pontos teendő. Csak a paragrafusaik szálain
tudnak mászni, mint a vak pókok. Éppen emiatt kell minél
egyszerűbb/egyértelműbb feladat elé állítani őket.
2.)
Nem véletlenül fektettem annyi energiát a Gyálai
Holt-Tisza esete feltérképezésébe. Ugyanis jelenleg NINCS „szakember” aki az ott-leírtak mentén mozogna, pláne
nem alapos ismeretekkel rendelkezne róla. Aláhúzom hát: Ne várja, senki a
csoportban, hogy a jelenlegi képzéssel bíró AKÁRKI
is e tudás mentén képes lenne segítőleg belenyúlni. Ebből is adódik: Ha
„leváltanák” az Adept Enviro-t, a
helyükre kerülő is csak ugyanazzal próbálkozna – legfeljebb nem
„pilot-projektben” tervezgetne, hanem azonnal az orruk alá pakolná az egész
trutymót. A „jognak” a megoldáshoz pedig SEMMI de semmi köze. Az csak
asszisztálás címén keresztbe-tesz, nehezít, megköti mindenki kezét, és az időt
húzza a végtelenségig – miközben mindenkit a határideivel presszíroz. [S ezáltal csupán
egymásnak ugrasztja a feleket, miközben a kipárnázott székeikben seggelve
gyűlnek alattuk stressz-nélkül a nyugdíjévek, s zsebelik be arcpirító
fizetéseiket a semmiért – pontosabban: a jelölt károkozásokért,
hátráltatásokért.]
Tehát: KERESSÉK igenis újra a direkt kapcsolatot.
ÁTGONDOLTAN.
(A következő vállalkozóval is ugyanezt kellene tegyék.) Azóta ott is gyűltek a
bosszantó, Hatóságtól kapott
tapasztalatok. Tudatosítani kell bennük, hogy Nekik nem tilthat meg semmiféle
kommunikációt senki – pláne ha a kezükbe kerül az a tudás, amelynek onnantól
fogva egyedül Ők lesznek (hazai kivitelezői viszonylatban) a birtokosai.
Ezzel olyan erőfölénybe kerülhetnek, hogy aki útjukat állná, az bevádolható
lesz a rehabilitációs-projekt direkt akadályozásával. S ha ehhez még elnyernék
biztosítékul az Önök nyílt polgári támogatását, akkor a jog árkusait turkálók
is előhalásznák az engedélyezéshez szükséges érveket, bárhonnan is – mert
különben a büdös életben nem fog senki a nagybani akcióba belevágni, csak a
„szilánkok próbaszerű leharapásaival” fog elolvadni a hatalmas pénzalap.
Ehhez
persze jó lenne beletanulni kissé a Vízgazdába, ami nem lehetetlen.
Ugyanis, éppen a vízügyeskedő
„tudósvilág” nagyképű elutasítása miatt, szinte minden idevágó anyag
KÖZÉRTHETŐEN, ismeretterjesztői nyelvezettel lett megírva. (Nincs tehát Önökkel
szemben egyetlen „szakember” sem előnyben, amennyiben veszik a fáradságot ezen
újdonság megismeréséhez. S ismétlem: a [tárgyalási] teendőikhez képest [is]
ebben jelentős elmaradásuk van.) A jelenlegi források közül kettőt ajánlanék,
mindkettőt könyv-alakban. Az egyiket a rendszer megalkotója írta, a másikat
jómagam.(1)
Mindketten vegyészek
vagyunk, kutatói-háttérrel és biztos
tudással, messze-szélesebb területeken is; nem afféle frissen-talpalt
területi-szakmérnököcskék, akiket Önök jóhiszeműen „szakértőkként” fogadnak el.
Amellett, már nyugdíjas-korúak lévén, egyikünket sem kötnek meg „felső
direktívákból eredő munkáltatói-elvárások”.
Valójában
ezen könyvbeli alaptudások után lesz igazán értékelhető
(Önöknek is, az Adept Enviro
embereinek is) az a megközelítés, amit a blog-bejegyzésemben
megoldás-verzióként kifejtettem.
(1) A két könyv:
·
Országh
József: A Víz és Gazdája (2019, Ekvilibrium) [https://www.omikk.bme.hu/
388.420]
·
Fuggerth Endre: Szenny és Víz
(2018, ISBN 978-615-00-3258-0
[https://www.omikk.bme.hu/
425.015])
- - - - - - - - - - -
8. Pilot-projekt a mederben? (mint Hatósági
ópium(1))
[2020. május 20.]
fejlemény:
Konkretizálódott a pilot-projekt
lezavarásának a helyszíne.
„Ha
egyáltalán még számít: ROSSZ a terv – miként eddig is volt.
Még
ennél is rosszabb, hogy a Hatóság úgy
tesz mintha Admiralitás lenne.
Valójában egy kukkot sem ért az egészből, nem is konyít a témához, de százezer
kekec jogszabályi-háttérhez kötelező igazodási-parancsával minden lépést
ellehetetlenít.
Ilyen feltétel-rendszer mellett SEMMI nem
lehet működőképes.
(Az, hogy valamit
mégiscsak valaki/akárki végrehajt majd, nem tekinthető sem megoldásnak sem
eredménynek – ebben a műfajban/kategóriában.) Ilyen feltételrendszer mellet
természetes hogy „nevetséges” a (már
ismertetett)
rehabilitációs-javaslatom…
Kezdő-lépésként
ezeket a hatósági-tényezőket kellene a rehabilitációt váró tömegek elé
állítani. Álljanak abban az amfiteátrumban helyt. Ez lehetne a feladat „oroszlán-része”.
Azután
minden könnyebb lenne.
A
választás is: bátortalan és próbaszerű
hely-közeli pilotos-tévelygés, avagy hittel nekilátni az eleve több
évre húzódó valódi tennivalók
sokaságának.
Nem
tudom, a Gyálai közösség ismeri-e/emlékszik-e a „Híd a Kwai-folyó felett” zárójelenetének a dilemmájára? Ahol
kiderült, hogy nem a japán őrök a leküzdhetetlenek; a saját tábornokukat
kellett volna lelőniük a híd-megsemmisítőknek. Aki, a teljesítmény fölött érzett
büszkeség miatt nem engedte a hídrobbantást, s lelőtte saját katonáit inkább –
s ment utána szabadon az ellenséges vonat...
Nos,
látni kellene végre: Nem az Adept-Enviro
a fő-gonosz itt; ők csak bátortalan próbálkozók – miként mindenki más is az
lenne az ő helyükben, ekkora „hagyatékkal” szembesítve.
Akit
(valahogyan) „le kellene lőni” az maga a Hatóság;
amely mindent reguláz, előír, megkötéseket sorol – de effektíve semmit nem
ért/csinál.
UFF.”
(1)
Két hozzászólás tartalmát idézném, latolgatásul a Hatósági-hozzáállás megítéléséhez:
János
Györgyey:
Annyit tennék hozzá, hogy ez a hatóság az is, aki az utolsó, és állapotot
konzerváló (vagy még tovább rontó) szennyezőnek a Floratomnak kiadta a szennyezési engedélyt, a magas egyedi
határértékekkel, és nem szabott már évtizednyivel korábban időhatárt a
szennyezésnek.
FE: A
kiegészítés pontos, egybevág a vázolt fő-iránnyal.
Mutatja a
"készségeiket" (és a készségességüket is).
Emiatt
szenteltem Nekik/róluk külön fejezetet: X.) "Zárásképp".
[SOKKAL
több figyelmet kellene szánni erre a "kasztra", mint az egymás-közti
pártos-elégedetlenségre.]
- - - - - - - - - - -
9. Pilot-projekt a mederben? (értékelés) [2020.
május 24.]
A legutóbbi fejlemény az, hogy a
pilot-projekt helyszínében változás történt(1): a végrehajtás folyamata
áttevődne a holtág egy mederszakaszába, annak a kikotort aljára.(2)
Valószínűsíthető, hogy ez a módosítás a lakossági ellenkezés nyomására jött
létre. S úgy tűnik, a lakosság bizonyos hányada ezt előrelépésnek könyveli el,
s már-már haragosának tekinti azt aki még ezek után is előállna bárminemű
ellenérvvel. Pedig szállítok alább (igaz, egyre csökkenő kedvvel) egynehányat –
ha a józan megfontolásoknak lehet még szava.
Előbb néhány „picinyke” bosszantó lehetetlenséget mutatok, majd a jövőbeli
tervezett ténykedéssel történő nagyobb szembesítés következik:
1.)
A Tervezet így: „A talajt érintően elvégzett
kockázatbecslés alapján a szénhidrogén szennyezettség (TPH) vonatkozásában az elérendő (D) célértéket a mért maximális
koncentrációval azonos értékűnek határozták meg.”
(p13)
Ez
– bármi tudóskodás ill. törvényesség álljon is mögötte – valójában egyenértékű
azzal, hogy a cél már meg is valósult, éspedig fizikai-beavatkozás nélkül. [Ha ugyanis
fenti skribulus elfogadást nyer,
100%-os a garancia a papíron-rögzített direktíva megvalósulására – csakhogy
ekkor felesleges az egész pilot-projektezés.]
2.)
A Tervezet rögzíti: „Amennyiben a kezelt mederüledék a PILOT
teszt végén a (B) szennyezettségi értéket meghaladja (TPH, PAH), akkor a PILOT
teszt végén mért koncentrációk alapján, a kezelés tovább folytatható a PILOT
teszt területén, illetve a
szennyezett iszap elszállítható a megfelelő hatósági engedéllyel rendelkező
hulladékkezelő helyre.” (p17)
Eltekintek
a vonzatok teljeskörű elemzésétől, s csupán a záró-klauzára szorítkozom. Ami
ezt rögzíti: ha nem megy a dolog, akkor elszállítják. Hová?
Hulladékkezelőbe. Ahol mit fognak vele csinálni?
·
Ha
az ottaniaknak sikerül, miért nem azok viszik a Gyálai projektet?
·
Ha
pedig ott sem megy a dolog, akkor mi lesz a (Hatóságilag is engedélyezett) teendő?
·
Aki
az ezekből fakadható szcenáriók valós tartalmára lenne kíváncsi, lapozzon az
értékelésemben oda, ahol a Hologén Kft-ről
írtam [XI.) fejezet 3.)B.)ii)].
Ha pedig majd
elérkezünk ahhoz ami a pilotos-szöszmötölés
UTÁN kell jöjjön, azaz a nagybani rehabilitációhoz, akkor merül fel ugyanezen kérdés
vastagabban: Mindet el kell vajon majd szállítani? Ugyanezekkel a vonzatokkal?
Nem lenne hát lényegesen egyszerűbb rögtön
az elszállítással kezdeni, kiiktatni a várhatóan költséges
bizonytalankodásokat, esetleg elővenni a
feltárásomban javasolt Vízgazdai-elvű megoldást?
3.)
A Tervezet előírja: „Prizmák mintavételezése: a havi
gyakoriságú, szabvány szerinti mintavételezés mintáinak laborvizsgálata a
kármentesítés vonatkozásában TPH, PAH, fémek és félfémek (As, Cd, Cr, Cu, Hg,
Ni, Pb, Zn, Ba, Se) komponensekre terjed ki…” (p19)
Mégis,
mi a csudát remélnek e rituális havi-gyakoriságú fém/félfém mérésektől? A baktériumos/enzimes/tápanyagos
aerob lebontással netán elem-átalakulás is együtt fog járni? A törvényesség fedezéke alól, a
kémiától testidegen-szakértők elképzelései szerint fog életre-kelten nyomulni
ma az Alkímia?
4.)
…A további terv ez: „A kezelő téren levő 600 m3 és a beszállított 400 m3
iszapot homogenizálják… A kezelő tér 17+900 – 18+100 cskm
szelvényében levő 1000 m3 iszapot 9 db prizmában halmozzák fel
0,5-0,7 m vastagságban.” (p16)
Honnan
is az a 600 m3 iszap, és mi valós célt szolgál? Merthogy a D-értékhez képesti 30%-kal nagyobb
szennyezési-teher célzott beállítása (±
15%bizonytalansággal)
erre nézve nem biztosíték. A dolog
inkább arra hajaz, mint kártyajátékokban az ötödik utáni tízedik ász.
5.)
…akinek lenne erre fogékonysága, tapogassa fakultatíve körbe: Miként is fog
megvalósulni az a Tervezetben
körvonalazott szabályozott/egyenletes
aerálás, amelyet 10 cm mederiszappal fedett alagcsövek lukain átpréselt
levegő idézne elő a felette levő rápakolt további 70 cm magas szennyezett
iszapban?
Most pedig jöjjenek a fajsúlyosabb kérdések:
6.)
Tegyük fel hogy sikerül (sikeresnek mondatik) a pilotos tevékenység. Hogyan fogják áttenni azt nagyba? Mert
ugye a következő lépés ez kell legyen. Mivel pedig sehogyan-sem produkálható a
lokációban akkora terület ahol a majdani 160,000 m3 volumenre
saccolt kezelendő iszap elhelyezhető lenne, óhatatlan hogy a nagybani iszapkezelési-projekt
MÁS elrendezésű kell legyen. Ha ennek a
gubancnak csupán a helyszíni vonzatát vesszük, azonnal visszajutunk a kertek
alá: a lakott övezet szeme és orra előtt fog zajlani minden (s kezdődhet az
ellenkezés elölről) – hacsak nem téríti valaki rációval bíró át a megvalósítást
az eddig megfontolásra sem méltatott MÁS, azaz Vízgazdai-elvű
mederbe.
7.)
Induljunk ki ismét abból, hogy a pilotos kísérlet eredménnyel zárult. Akkor
eljön az ideje a következőn törni a fejeket: Mi legyen a sorsa magának a szennyezett lének? – Hacsak nem a
Tiszába átpumpálása a fedett/elhallgatott megoldás. Ez különös súllyal merül
fel a fokozottabban szennyezett „csurgalék-levek” esetében. Jöjjön akkor egy Pilot-projekt erre is? Vagy
belátóan térjünk át az ezen nehézséget is integráltan kezelni-képes Vízgazdai-elvre?
8.)
Mindezek ellenére, vegyük egy pillanatra adottnak, hogy a lakosság orra előtt
nagyban is sikerült a ~160,000 m3 iszap ártalmatlanítása. Mi lesz e rengeteg iszappal ekkor a teendő?
Merthogy
– ha csupán 100,000 m3 értékkel is számolunk – akkor ez a
következőket jelentheti:
Amennyiben
1 méter vastagon történik a kiterítés (azaz 1 m lesz a kiemelkedés a terepszint
fölé) akkor a deponálás szerinti tereptárgy, ott a közelségben
· 1 méter szélesség
esetén 100 km hosszúságú,
· 10 méter szélesség
esetén 10 km hosszúságú,
· 100 méter
szélesség esetén 1 km hosszúságú.
(Lehet
majd vitázni: kinek az ablaka előtt szolgáljon „belépőnek”; kinek a kertjébe
zúduljon le róla az eseti csapadék.)
Arról nem is
beszélve, hogy sikeres kármentesítés esetén az egész anyag teljes mélységében
kitűnő erőben levő, humuszos-jellegű tápanyagokkal rendkívül jól ellátott
termőfölddé válik. Ugyanis: Minden eddigi közelítés csak és kizárólag a
„veszélyes-anyag” ártalmatlanítására koncentrált meredt-mereven – ami adott
elrendezések mellett egyébként viszonylag könnyen keresztülvihető. Teljességgel
elfeledve, hogy irdatlan mennyiségű szennyvíz és iszapja rothad régóta anaerob
körülmények között a meder mélyén. (Ami, ha nem is közelíti meg a PAH-ok veszélyességét, sokkalta nagyobb
átmeneti bűzhatással fog járni mihelyst a felszínre kerül.) Ez azonban, a
lefolytatott aerob átalakulások következtében, adni fogja majd ugyanazokat az
előnyöket, amiket akkor adott volna, ha e fekáliás kommunális lé sorsa anno nem
suttyomban a felszíni-vízbe elfolyatás lett volna, hanem az amire a Vízgazda-rendszer
az Alomátitató-telepeket álmodta meg.
Összekapcsolva a
fentiek racionáléját: Ha a 100,000 m3 ártalmatlanított iszap 10 cm
vastag kiterítésben lenne szétoszlatva, akkor az 1,000,000 m2 azaz 1
km2 területet fedne be – potenciális terepviszony-változás nélkül. S
mivel e kiterített anyag az elsőrendűnél is elsőrendűbb termőföld, így két
választás adódik:
·
Vagy a sivatagosodó/terméketlen régióban
hozunk létre általa 1 km2
területű oázist,
·
vagy a Gyálai ablakokból nyújtanak az
épületes emelvények folyamatos bosszankodásra okot.
9.) Ha pedig az oázis létrehozása
mellett születne döntés, akkor ezerszer is megkérdőjelezhető: Mivégre kellene az aerob-jellegű
rehabilitációnak a Gyálai lakott-területek közelségében
zajlani? Ha egyszer úgyis el kell szállítani az iszapot, történjen az meg már a legelején. S 10
cm vastag kiterítés esetén se dréncsövezés,
se forgatás nem szükséges – de még a határidő is tetszés szerint
hosszabbodhat. Mindössze kellene hozzá 1 km2 kisajátítandó/állami
földterület, valamint Vízgazdai-ismereteken alapuló
szemlélet. ÉS PERSZE DÖNTÉS EZIRÁNYBAN.
Törvényi
kekeckedés nélkül. Hiszen sem a törvényalkotó jogászok sem a folyamatokat
gúzsbakötő törvényszolgák magához a rehabilitációs-folyamathoz (hátmég a Vízgazda-rendszerhez)
egy fikarcnyit sem értenek. A vonatkozó és sűrűn hivatkozott+alkalmazott hatályos
törvényeket emiatt a legcélszerűbb lenne mindet visszavonni, mint akadályozót.
Lenne is törvényességi alap rá. Az Alaptörvény
ugyanis rögzíti X. cikk (2) alatt: „Tudományos igazság kérdésében
az állam nem jogosult dönteni”. Emiatt a jogalkotó (állami-alkalmazásban
tüsténkedő törvényi tótum-faktum dettó) eleve
tilos terepen jár, amikor afféle ügyeket akarna elgondolásai mentén
korlátozni, amelyekhez a legcsekélyebb szakértelem sincs a birtokában.
Sűrítetten, az alaphelyzet a következő:
Szükséges-e vajon egy 2 deciliteres
edénykében sárgaborsólevest főzőcskézni amikor tudvalevő hogy egy nagyobb
társaság megebédeltetése lesz majd a feladat, avagy célszerű azonnal a
kondérban kezdeni? [Kiegészítő információ: a sárgaborsóleves receptje egy ideje már ismert.]
Nem árthat a szakács figyelmébe ajánlani
ezt sem: Kell-e ez a pepecselés, amikor szinte biztos hogy nem sárgaborsóleves, hanem MÁS
lesz a nagybani étek?
Hát
ez a helyzet a jelen pilot-projekttel is. Akár sikerül akár nem, a nagybani
eljárás MÁS kell legyen. (S ugyan mivégre ekkor az elnapoló pepecselés, mikor a
háttérben ott vesztegel az az elrendezés amely adná a gyógyírt?)
(1) A
letölthető dokumentum: http://gyalaretiegyesulet.hu/wp-content/uploads/2020/05/CS-06-Z01-04177-26-2020.HAT%C3%81ROZAT-PILOT-TESZT-1.pdf
(2)
Apró
félreértés. Nem mederalj a helyszín, hanem két párhuzamosan futó vékonyka
holtág-részlet közötti keskeny terület. – Így a tett megállapítások zöme áll.
- - - - - - - - - - -
10. A Víz az úr [utó-zönge
2021. tavaszáról]
Szomorúsággal eltelten kell rögzítsük,hogy
a pilotos nekibuzdulás 2021. elejére elakadt. Elakadt már a minden egyéb lépést
megelőző meder-víztelenítési kísérlet során, amely kudarcot vallott – dacára az
ebbe-fektetett előzetes nem-csekély szoftveres modellezgetésnek [hiábavalósága
előrejelzéseit ld. Esettanulmány
XI. 2.) alatt]. Az ismételt
nekifutásra erős ígéretek mellet újra hatósági-haladékot kapott a Cég – ami
abban a tekintetben mindenféleképpen kedvező, hogy e csúszással a pilóta-terv egy olyan időszakban
indulhat amely megengedő hőmérsékleti-viszonyokat kínál az
eredményes-bontáshoz, szemben azzal a téli-időszakkal amibe előzőleg belenavigálták
magukat.
Az hogy az öröm a helyszíni lakosság közt
mégsem osztatlan, az eddigi teljesítmény alapján meg tudom érteni.
Nincsenek megjegyzések:
Megjegyzés küldése