VGT3 II.
Ez Hazánk un. 3. Vízgazdálkodási
tervét jelenti.
Ami 5-éves ciklusokkal születgetik
– egy korábbi
hagyományhoz hasonlóan.
Van-e közös vonásuk? Osztozni fog-e
az elődje sorsában?
Egyelőre
tartja az állásait.
( A hivatalos vízgazdálkodási-tervezet kórlapja )
I.) Mérlegelendők
Vissza kell
térjek mégegyszer a Hazai-Vízgazdálkodás koncepció-alakítása
nagybani-kérdéseihez. Ugyanis a zajló VGT3
„társadalmasító” szakasza meghosszabbítást nyert [hogy ennek mi lehetett a kiváltó-oka, jobb ha nem
bonyolódok találgatásokba], mely folyományaként előállt egy
javítottnak-nevezett publikusan-olvasható VGT3 II.
tervezet, valamint egy 10 napon át tartó, a világhálóra-szervezett internetes
megtekinthetőségű és részvételű tájékoztatás, ahova részint előzetesen részint
az élő-adás ideje alatt kérdések és hozzászólások voltak intézhetők.
Múltbeli
lehangoló tapasztalatok[1]
arra késztettek hogy ne üljek a babérokon, azt vélve hogy a Terv-javaslat-ban már
beküldött[2]
elemzéseim majd úgyis helyükre teszik a dolgokat: Homlokára csap a
Vízügyes-Gárda; elveti a saját kusza ötletelését; s zászlajára tűzi a Vízgazda-rendszer
megértett elvei alapján megvalósítandó célokat és elrendezéseket.
A biztos ami biztos klauzát csupán
szófordulatként használva, a jobb ha
kétszer mondom lehetősége felé hajolva inkább*, nem tartom feleslegesnek ha
az újonnan bekínált VGT3 anyaga mögé
is [a dokumentum
oldalszámai jelölése mellett] felsorakoztatok néhány
összefüggést, melyek rávilágítanak a hivatalos előterjesztés mérhetetlen
gyöngeségeire, s terelhetik a nem-elfogultak figyelmét oda ahol az fájóan
hiányzik: a Vízgazda-rendszer alapos megértése felé.
* Hiába ugyanis a
nagy-műgonddal felépített szerkezet; újabb elemzéseim hossza (megannyi
tartalmi-elemével és kapocs-szerűen tett kitérőivel) kihívást jelenthet abban az
értelemben is, hogy a szerkezet-építésben észleljék a tudatos-elemet, a
logikai-fonalat amely láncra-fűzi az egyes részeket, s a kereszt-utalások
távolról sem esetleges voltát. Mely utóbbiak hasonlóképp segítik a
fragmentálisnak-vélt ismeretek értelemmel-bíró koherens-szerkezetté válását,
mikéntha nagy-Budapest alaposabb megismeréséhez a főutakról le-letérünk a
mellékutcákba, s ott időnként barangolva és átkötéseket téve lukadunk ki a már
ismert nagyforgalmú terekre, szerezve ekként bensőbb ismereteket a legközelebbi
túrákhoz.
A mostani, hosszabb írásaim sorai
mögött húzódó említett elrendezés aktuális struktúrájának szájbarágó bemutatása
[a még elővezetetlen tartalom nélkül] üresnek, feleslegesnek, zavarónak
hatna. Bízom benne, hogy láthatatlan-erőfeszítéseim nyomán az elszánt Olvasó
mégis eljut ezek felismeréséhez, habár ez többszöri
átolvasást kívánhat. Vigasztalásképp üzenem Neki: míg magam összeraktam az
ismeret-kockákat a bemutatott módon, alkalmasint százszor is végigmentem minden betűjén – pedig a beleépített
ismeretek nem voltak újszerűek számomra.
II) Kiragadott tartalmak
1) p35 „A világ édesvízkészletét két
jelentős hatás fenyegetheti: a vízbázisok túlhasználata és a vizek elszennyeződése.
Mindkettő az antropogén tevékenységből ered és nem ritkán együtt jelennek meg.”
Itt minden betű a helyén áll; vita semelyik részlettel
nem merülhet fel.
A Tervezet
szerint mindezekre megoldás kerestetik: sürgősen, és égen-földön.
Jelzem hát, kötődően, a Kereső-brigád
apraja-nagyjának, a már sokadszor invokált Vízgazda-rendszer vonatkozó
alapállásait:
a) A vízbázisok
túlhasználata akár teljességgel meg is szüntethető, amint az Esővízre mint ingyenes és
rendelkezésre-álló erőforrásként tekintünk, s befogjuk a kommunális
vízhasználati-rendszerbe a Teleső[3]
koncepcióval. [Nem
pedig az elvezetését és elszikkasztását kapirgálnák körbe, mint újdonat
„überzöld” módit, pl. Gödöllőn a Tájépítészeti-szakon,[4] kutatási-támogatásokkal.]
b) A vizek
elszennyeződése (legalábbis az a
hatalmas szegmens ami a kommunális-vízhasználatból adódik) 100%-ban elkerülhető, amint a vízhasználatban a forrás-oldali[5]
kezelésre összpontosítunk: az ürülékeinket leválasztani a többi
vízhasználatról; a nem-fertőző ám tápanyagokkal még terhelt Szürkevizet[6]
pedig az élővizek helyett a talajba vezetjük vissza[7]
(amely hatékony
bioreaktorként érdemben hasznosítja azokat a bennlevőségeket, amik a vizekben
szennyezőként viselkedve ott kedvezőtlen-folyamatok sokaságát indítanák el).
Tehát, mindkét
probléma a Vízgazda-koncepció révén MEGOLDHATÓ,
a teendők iránya kijelölve, miáltal a fenyegetés elhárítást nyerhet, s pont is
kerülhetne a felvetettek végére.
MIRE VÁRUNK HÁT MÉG?
2.)
p37-38: Bemutatásra került két térkép segédletével vizualizálva a borzalmas belvíz-helyzet és
a fenyegető aszály-kockázat. Majd ezen
vészterhességek nyomása alatt megszűnt mindenfajta gondolkodás.
Ha netán a Vízügyben felcseperedettek és nagymellényt
szerzettek homo publicusai képesek
lennének visszatalálni az általános-iskolai ismeretekhez – miszerint egy hatalmas negatív-szám
és egy nagy pozitív-szám összege egy
jóval-kisebb (negatív) szám – akkor eljuthatnának oda, hogy az
óriási (de inkább:
kivihetetlen) beavatkozásokat igénylő belvíz és aszály
kezelések leredukálhatók lennének egy [sakkbeli
terminussal élve] paraszt-áldozattal.
A belvíz-veszély
ugyanis, voltaképp a jelentős víztöbblettel ekvivalens (azaz: vízháztartási-pozitívum), míg az aszály-kockázat vízháztartási-negatívummal
egyenértékű. Amennyiben ez a két potenciális veszélyforrás beavatkozás-nélkül összeadódhatna, nagymértékben
semlegesítenék egymást: legalább az egyikük eltűnne, míg a másik hatása
jelentősen leredukálódna. Mindez azzal az egyedüli hátránnyal, hogy ez néminemű
esetlegességekkel járna. Ezek tompítására ill. minimalizálására (a hatalmas-méretű és
állandó-készültséget igénylő beavatkozások elhagyása óriási-nyeresége mellett)
csupán ennek a kifundálásán kellene dolgozni: Hogyan s miként lehetne
csökkenteni az esetlegességeket, azokat a lehetőségekhez-képest
állandósuló-jellegűvé, de legalábbis nagyobb-ingadozás nélküli regularitásokká
alakítani?
Ehhez pedig egyetlen megvalósítás vezethet: a
(kontrollált) terület-beáldozás:
A belvíz-veszélyt előidéző vízmennyiség befogadásához elegendő terület visszaadása a Természetnek,
esetleges meder/mélyedés-kiképzésekkel biztosítva a víz által elfoglalt terület
maximális-kiterjedését, valamint előmozdítandó hogy ez a víz ne akárhova
szaladjon, hanem a tervezett lokációba kerüljön. Éspedig megőrzési-jelleggel – nem pedig levezetési-célzattal. A megőrzött víz ugyanis lassanként beivódik a
talajba, s alanti horizontális-terjedésével csökkenti az aszály-jelenségeket a
víz-befogadóktól távolabbi területeken is – még akkor is amikor a víz-befogadó
területek időlegesen/átmenetileg kiszáradnak, hiszen ekkorra a
vízzel-feltöltődött talaj már őrzi a befogadókból kapott víz zömét.
Ezt kínálja – némiképp explicitebben – a Terv-javaslat
„folyó-szakaszolási” eleme. Kombináltan a központi
energiaellátó-rendszerbe nem/nehezen befogható napelem-parkok által
hektikusan-termelt energia célirányos hasznosításával, a feladat
kiterjesztésére.
Tehát, az a Hazánk múltbeli víz-borította állapotát
tükrözni próbáló un. „pocsolyatérkép” alaposan átértékelendő. A vizeknek (a jelzett átgondolások mellett)
visszaadott terület – az ezáltal automatikusan nyújtott belvíz/aszály csökkentő
garanciák mellett – ráadásul nem is áldozat, hanem extra-nyereséggel is
kecsegtet. A jelentősen megnövekedett vízfelület szükségtelenné teheti az
intenzív halastavi-gazdálkodást*, hiszen az új vízborított-régiókban beálló Természeti-egyensúly kínálni fogja a
régről dokumentált hazai halbőséget.
*
Arra nézve hogy az
intenzív halgazdálkodás miféle káros kísérő-effektusokkal jár, több helyütt
kitér a hivatalos Tervezet maga is,
melyek 1-2 pontjára mi is reflektálunk alább.
3.)
A fenti súlyos problémák felvetését követően (és a rájuk mégis könnyűszerrel-adható válaszok
felismerésének a hiányában) a Tervezet összeállítói a következővel képesek traktálni a
nagyérdeműt (p46):
Azt ugye felesleges megkérdezni hogy ennek vajon
mi-köze a vízgazdálkodáshoz; legfeljebb az vetődhet fel, megválaszolatlanul,
hogy kinek a debil rokona lehetett az aki miatt ezt be kellett oda iktatni?
4.)
Öntözési-nonszensz bemutató.
Helyezzük egymás közelségébe a Tervezet két
kijelentését: p33 „[a
Tisza] Jellemző vízhozama Szegednél kisvízkor
170, középvízkor 800, nagyvízkor 3400 m³/s.”; p47 „2017-ben 69195 hektáron 124 millió m3 vizet öntöztek
ki a gazdálkodók, 2018-ban 67862 hektáron 119 millió m3-t, míg
2019-ben 76264 hektáron 131 millió m3-t. Az öntözött terület 83-84
százaléka az Alföldön található…”.
Mivel a három sorolt év öntözési-adatai nagyjából
egyezőek, a 2017. évet reprezentatívnak véve a beavatkozás az
érintett-területeken 124*106 m3/691*106 m2=0,18
m extra-csapadékot jelentene. HA eltekintenénk a párolgási-veszteségektől – de
nem tehetjük. Az öntözés ugyanis éppen a legforróbb csapadék-nélküli időszak
szárazságán lenne hivatott enyhíteni, amikor pedig a kiöntözésre-kerülő víz
jelentős-hányada még a talajba-szívódás előtt azonnal elpárolog. A valóságban
tehát a 18 cm-ből jó ha 5 cm hasznosul. A nettó-eredmény a föld-alóli
öntözés-kivéttel tehát ~13 cm-rel ekvivalens talajvíz elherdálása. Mégsem
vehető biztosra hogy ez sokaknál azonnal kiveri a biztosítékot, főleg ha a
hidrológusok tovább nyugtatgathatnak: a hiány jelentéktelen, hiszen a
földalatti vízbázisaink hatalmasak. Elfeledve rámutatni arra a részletre, hogy
a mélyebben-fekvő területek alatti vízbázisok amiatt érzéketlenebbek a pazarló
vízkivétre mert oda utánpótlásként becsorog a magasabban-fekvő területek
szűkösebb talajvízkészlete, s ennek következtében OTT fog kicsúcsosodni a
probléma.
De kaphatunk az elöntözött 124 millió m3
víz érzékeltetésére szemléletesebb képet is:
i) Ha a Tiszát
egész évben „középvíz” állapot
jellemezné, akkor 124 millió m3 1,78 nap alatt folyna rajta
keresztül (Szegednél). Ekkora vízkivét tehát azzal lenne ekvivalens, mintha a
Tisza medre szűk két napig száraz lenne. S mivel a leírt öntözési-gyakorlat
84%-a az Alföldön zajlott, a képen nem is kellene sokat helyesbíteni.
ii) Talán csak
annyit, hogy Szegedtől fölfelé haladva a folyamon annak vízhozama
értelemszerűen csökken (hiszen
rendre elmaradnak a betorkolló folyók vízhozamai), ekként
a 124 millió m3 vízkivét a Tiszabecsi kb. negyedakkora vízhozammal[8]
számolva már 7,2 napnyi hosszúságú százaz Tisza-fenékkel is párosítható.
iii). Illetve még
annyit, hogy amikor ténylegesen öntözni kék’, akkor a Tisza vízhozama bizony
nem „közepes”, hanem alacsony.[9]
Amihez negyedakkora, 200 m3/s vízhozam-érték tartozik. Így a Tisza
lenti-régióiban ~7 napnyi száraz mederfenék-állapotot lehet magunk elé képzelni,
míg fentebb ez akár 28 napra is rúgna.
iv) S tegyük hozzá
rögtön, hogy a fenti öntözési-eredményen felbuzdulva [tehát hogy 692 km2
terület feltalaja 18-13=5 cm effektív víztöbblettel bírjon]
a tervezőasztali-gondolat bódultan épp azirányba lódul, hogy tízszerezzük meg az öntözött
területeket. No, akkortól válnak ezek a most papírízű virtuális
száraz-mederfenekű napok valós fenyegetéssé.
Megkockáztatom a kijelentést: Aki efféle gyakorlattal
él, arról aligha hihető hogy 93,000 km2 vízgazdálkodásának
felelősséggel-bíró gazdája lehessen. Az ilyen koponyákban soha nem fog
felmerülni a Terv-javaslat
elemzésben vázolt „folyó-szakaszolás” elkerülhetetlen kívánalma. Ami
automatikusan intézné a folyómedrekben a beívódó fölös-víz
horizontális-szétterjedésével a távolabbi-vidékek talajvízszint-emelkedését.
Aminek hatására megnövekszik ott a kapilláris-feláramlás; ami azonban csak
akkor vezet effektív/jelentékeny víz-felhalmozódáshoz a talaj felszín-közeli
termő-rétegeiben, ha ott megnövekedett humusz-szinttel találkozik.[10]
Így függenek össze, egymást nem akadályozóan hanem segítően, az Ökotáj-szemlélet, a
nagybani-mezőgazdaságot érdemben a fenntartható útra terelő TMMG
agrár-technika, a Vízgazd nagyobb rendezőelvén belül.[11]
5.)
Az öntözési-vízpazarlás pedigrére-éhes gyakorlatára mesterfokon erősít rá az intenzív-haltenyésztés – amennyiben a Tervezet p49 alatti ábrája adatai
hitelt-érdemlők:
A
pazarlás erősítésén túl, az intenzív-haltenyésztés a szennyezőanyag-termelés
„megtermelésében” is vagányul teljesít. A teljesség igénye nélkül ide csupán
azt az aspektust idézem be, amit a Tervezet
így rögzít: p124 „A takarmányként
bejutatott tápanyagoknak csak viszonylag kis hányada hasznosul a haltermelés
során, így a fel nem használt tápanyagok a rendszerben felhalmozódnak, ami
vízminőség-romláshoz vezet.” Amivel gördülékenyen átcsúsztunk
az 1.)
alatt nevesített két alap-probléma egyikéből (túlzott vízhasználat) a másikba
(szennyezünk ezerrel). Figyelmünket néhány tétel erejéig hát ebbe a szennyezési-irányba fordítjuk.
6.)
A szennyezések pontosítása adott-esetben ténylegesen egyre nagyobb feladat
lehet, hiszen a potenciális szennyezőanyagok sora mindegyre csak növekszik.
Ezen úgy próbál úrrá lenni egy szektorbeli csoportosulás, hogy a
szennyező-anyagokat ténylegesen és pozitívan minősítő fizikai és kémiai paraméterek helyett un. biológiai-paramétereket vezet be (p291-től).* Amiket könnyű ugyan
sétálgatva vizuálisan megfigyelni, majd legott végtelen-változatosan
színes-táblázatokba sikeríteni – csupán a kiötlött következtetései és
korrelációi alkalmatlanok bármire is.
Ugyanis bármiféle-állapothoz tartozni fog egy bizonyos
Természeti-megvalósulás. Aminek
vizuális „biológiai-képe” nem ad biztos támpontot arra hogy mi is rejlik
mögötte: a Természet
változatosságának egyik furcsa bugyra, vagy általunk előidézett szennyeződés.
Erre csakis a konkrét fizikai/kémiai paraméterek adhatnak útmutatást. (Csakhát, azokat mérni [pláne
hitelességgel] már nem
elég a sétafikálás.)
* Majd erre „módszertant” alapoz.
Amelynek bonyodalmas lépései arra kiválóan alkalmasak hogy a minősítés lényege
megfoghatatlanná váljék. Viszont ezt a hiányt élénk diagramok sokaságával igyekszik
pótolni.
7.)
Kezdjük a Tervezetnek a szennyezőkre
tett megállapításai sorát azzal, amit leghűebben az adat-pofáraesés megjelölés adhat vissza, hogy azután már
kilábalásnak tessék az adat-hiteltelenség
és az adat-következmény meg-nemértése
mint a Tervezet rögzített
mérföldkövei.
a)
Az egymás-melletti 3-2. ábra és 3-2. táblázat (p113) 2018. évi összes-nitrogén
adatait érdemes szemügyre venni. Az ábrán
ez becsülhetően 6 ezer t/év alatti, a táblázat
pedig precízen 8852 t/év kibocsátott terhelést jelöl. Márpedig a két tétel
azonos dologra vonatkozik a megjelölés szerint. Pontosabban, a 3-2. ábra adatai
némileg nagyobbak kellenének legyenek a 3-2. táblázat adatainál, hiszen működik
egynehány olyan szennyvíztisztító-telep amely nem a felszíni-vizekbe ürít,
hanem „természetközeli” megoldással réteken szivárogtatja a talajba a
végvizeit.
b)
Megvallom, nehezemre esik tartalommal feltöltenem a Tervezet 3-6. táblázata adatait (p119):
Ugyan mi eredményezhet 100 fölötti KOI értéket az Energiaipari
vizhasználatkor? Hacsaknem szándékos vagy hanyag olaj-elcsurgatás, célzottan az
élővizekbe. De az már végképp magyarázhatatlan, hogy az Energiaipar ΣP
és ΣN
mutatói 6-12-szer rosszabbak a Halgazdálkodásénál – annál ami 5.)
alatt a Tervezet által is keményen
minősítve lett.
c)
p112: „A szennyvíztisztító telepek
hatékonyságát a nitrogén és foszfor eltávolítás (tápanyag-eltávolítás)
vizsgálata alapján értékelik. 2018. decemberi 31-i állapot szerinti
eltávolítási hatásfokok a N esetében: 83 %, míg a P esetében: 87 %”
A bősz állítás – ha azt a szennyezési-okuláré
helyes-oldaláról szemléljük – voltaképp azt jelenti, hogy az összes kibocsátott N és P 17 ill. 13%-a folyamatosan
az élővizekben landol. Csoda-e a környezet átalakulása folyamata?
d)
És hogy mennyi is az az „összes”,
arról támpont nyerhető a Tervezet 3-1. táblázatából (p113, OKIR
adatszolgáltatás 2016-2018):
A
számok e csöppnyi tengeréből hivalkodóan kirí a Balatonra vonatkozó kicsinyke ΣP
adat: 8 t/év. Azt hogy ennyi mit hoz a konyhára, nem itt fogom kifejteni;
helyette bekínálom ezeket:
i)
A KTD-VIZIG 2017-2019 időszakra évi
165 tonna átlagos foszforterhelést közöl,
ii)
Istvánovics Vera [MTA] 2021. májusában pedig ezt a 165 t értéket
(nem-túlzottan
explicit kifejtéssel) 80 t/év-re redukálja.[12]
Tény
hogy i) és ii) a Balatonba érkező teljes foszfor-mennyiségről szól, de kellően
rávilágít arra hogy annak egyetlen-szegmensére vonatkozó kedvezőnek-mutatkozó adat
előtérbe-helyezése legfeljebb a megtévesztést szolgálhatja. Különösen ha
megkérdőjelezhető, mint ez a 8 t/év is. Hiszen egyedül a Zala-folyóval
közvetített foszfor-teher (aminek
túlnyomó-hányada a Zala mentén telepített szennyvíztisztítók végvizeiből jövel)
~20 t/évre tehető, még most is.[13] Ha pedig nem efféle végvizek
foszfor-tartalmáról lenne szó hanem direkt-foslé tóba-eresztéséről, akkor a 8
t/év rendkívül vastag/elszomorító adat lenne. Szóval, lehetne a
komolytalanságnak is határa…
8.) Pénz, de Hová?
Ha valaki kapiskálja már hogy nincs más generális-kiút
mint a Terv-javaslat-ban
vázolt, akkor tudja: ahhoz tényleg kell majd forrás, nem is kevés. Ehhez képest
lássuk mit javall a Tervezet, mikor a
pénz elköltése felől közelít (p479-480):
i)
Szennyvízelvezetés és –tisztítás:
31+231+20= 282 Milliárd Ft,
ii)
Fenntartható vízgazdálkodás (csapadékvíz-gazdálkodás):
98+10 Milliárd Ft,;
„Zöld város kialakítása”: 73+51
Milliárd Ft.
Akik képesek voltak a Vízgazda-rendszer
nyomdokán eddig megtett feltárásaim követni, azoknak vitán felül világos: a
művi szennyvíztisztítás gyakorlata éppenséggel nem
fejlesztendő és terjesztendő lenne, hanem mihamarabb lecserélendő; a
csapadékvíz-gazdálkodás ködös elképzeléseit pedig egyedül a Teleső-rendszerrel
lehetne értelmes irányba terelni.
Magyarul: a 282+232=514 Milliárd Ft a megjelölt
irányokba kidobott és elherdált pénz.
9.)
Egy körültekintő intézkedés
Pontosabban: körbe-tekintő. Miként a vak toporog a
többsávos forgalmas út szélén a járdán, aki füleli a számára érthetetlen de
veszélyt-jelző zajokat ám az átkeléshez nekivágni már nem mer. A Tervezet 6.11-es intézkedése (p509),
körbe-tekintvén a „vízfolyások túl mély
medrének, illetve a lesüllyedt kis- és középvízszintek valamint az ezekkel
összefüggő talajvízszintek emelése” problematikája
felett, ekként vélekedik:
„Az alkalmazott
megoldások három csoportba sorolhatók:
i) Mederszint emelés fenékgátakkal és fenékbordákkal, a közöttük
levő meder feliszapoltatásával (a mederszint emelkedésével együtt a vízszint is
emelkedik)
ii) Vízszintemelés duzzasztással (a medersüllyedésnek megfelelő
mértékű duzzasztás szintén emeli a vízszintet)
iii) Máshonnan kotort anyagból történő mederfeltöltés (a
mederfenék szintje és a vízszint is emelkedik)”
Miknek kapcsán – ha a tüsténkedő intézkedők figyelmébe
már nem ajánlhatjuk – az Olvasók higgadtan átgondolhatják:
A fenékgátak és fenékbordák még fenék-oldalbordák
nélkül is fenekestül fel fogják borítani a hajózási-körülményeket… mindaddig
amíg azok mindegyike a meder (remélt) feliszapolódásával el nem tűnik, halott
műtárggyá válik. Megjegyzendő, hogy az ekként megemelt-vízszintű mederszakasz
alatti folyásban, a feliszapolódó fenék-akármi legvégén kialakuló
fenékmagasság-változás következtében felgyorsuló áramlással további
meder-bevágódás áll elő. Amit orvosolni csakis a fenékbordázás folyamatossá
tételével lehet: lefelé, az egész folyamszakaszon. Ami biztos
hogy nem olcsó, de az is hogy teljességgel felesleges. Ugyanis mind a
feliszapolódást mind a vízszint-emelkedést egy-csapásra kínálná a folyam
szakaszolásos-duzzasztása. [Ha
még esetemben is tolerálható az ismétlés: ld. Terv-javaslat] Ez ugyan
ii)
alatt kapott említést, de teret a megvalósításra semmiképp. Fúrják mindenünnen,
még onnan is hogy a duzzasztás majd feliszapolódást fog magával hozni. Azt a
feliszapolódást, amit az i) alatti intézkedés-variáns megcélzott
pozitívumaként csupán folyamfenéki halott műtárgyak többszáz-kilométeres
sorozatába invesztálással lehetne kiváltani. Az intézkedés kotorékában helyet
kapott az abszurd is: iii) „kotrás
és töltés” víziója elő-sötétlésekor ugyanis már nem gondolkodik az ember,
hanem sír vagy kínjában röhög.
10.)
A probléma-kezelés végletes elbürokratizálódását
jelzi félreérthetetlenül ez a kettősség: Míg észlelni is képtelenek hogy a Vízgazda-rendszer,
átgondolt ám egyszerű mesterfogásaival, a jelenlegi problémák zömét nemcsak
megoldja de azonnali előnyökre is lenne képes fordítani, addig a fizikai-valóság előnyös-irányú megváltozását a jogalkotástól
várják (p569), feléjük tolva a tennivalókat, mintha az ott megszült
szó-mágiák, szülőik és alkalmazóik elől a Természet
megrettenve és fejet hajtva meghátrálna.
Ezt az összefonódást nem szívesen részletezném, mert
hihetetlenül lelombozó az a minden-méretet felülmúló bornírt zagyvaság amit
paragrafusokként tartanak számon, s külön kötetet töltene meg ha itt
trancsírozni kezdeném bármelyik hatályosan ránk-nehezülő agyszüleményét. Legyen
elég annyi, hogy nyilvánvalóan értelmetlenség talpalgatni egy alapjaiban is rossz
törvényt, pláne nem olyasmivel ami a helytelen irányba végezne terelést.
i)
Miként a talajterhelési-törvény[13]
bírságolási-díjtételei enyhe felpuhítása, amennyiben a delikvens feladja
állásait és szolgamód ráköt a közcsatornára. Ami elvezeti a vizét a szennyvíztisztítóba.
Aminek a bűneiről már lerántottuk a leplet.[14]
ii)
De az is nyilvánvaló, hogy semmi nem fog megvalósulni abból ha paragrafusokba
foglalják: „A település állami
támogatást kap, ha lépéseket tesz a vízvisszatartásra, hasznosításra… ill. ez
irányú ösztönzőket biztosít az ingatlan tulajdonosok számára is”.
[Mindkét indítvány:
p569]
Már amiatt sem mert ez szöges ellentétben áll az előző i) elképzeléssel: hiszen ha víz-visszatartással élek és azt még
hasznosítom is [és ezek lennének a mindenkori-VGT fundamentális céljai!], akkor éppenséggel a Vízgazda-rendszert
működtetem – ami pedig:
· A
vezérlőpulton matatók közt nem
ismert,
· Elemei
nem-támogatottak,
· NEM
kívánja a művi szennyvíztisztítást.
11.)
A záráshoz méltó, csattanósan rövid üzenethez a Tervezetben p579-re kell lapozzunk. Ott
a paradigmaváltás hat év alatti
testet-öltése jellemzésére ez a kínálat:
A vízproblémák
jelentős részének kiváltó oka a
hagyományos vízgazdálkodáson KÍVÜLI. |
A
rendkívül eredeti, deklaráltan para-gyökerű
meglátás[15]
szerint tehát a hagyományos-vízgazdálkodás [mármint az eddigi, a bajainkhoz
vezető] nem kiváltó oka a vízproblémáinknak; miáltal a jelenlegi-gyakorlat hófehér-lelkiismerettel
tovább folytatható. A bajok tehát máshonnan kell jöttenek. Csak találgathatunk:
ezotéria, földönkívüliek?
A
végletes kiforratlanság mellett az ötlettelenség vastag ködét is tapintani
lehet a lefektetett kutatási-direktívában: „Az
elsődleges cél az összehangolt kutatói munka megkezdéséhez
egy országos léptékű, átfogó, multidiszciplináris tudományos
kutatási program kidolgozása, amely lehetővé teszi a hazai víztudományok prioritásainak meghatározását, továbbá egy olyan
multidiszciplináris hálózat létrehozása, amely a mérnöki területektől az ökológián át a
társadalomtudományokig összehangolja a főbb hazai kutatóműhelyek munkáját.”
Ami a verbális töltelékek sallangjaitól eltekintve tökugyanaz mint ami 2016-ban
is elhangzott már, az Országos Vízprogram
indításakor. A haladás azóta tehát nem lépett túl a verbalitás keretein.
Az
előrevetített tartalom megtapogatásához pedig haladjunk lépésről-lépésre:
a)
Megkezdeni – de MIT?
b)
Hát kidolgozni egy kutatási-programot
– de MIFÉLÉT?
c)
Ami lehetővé tesz meghatározásokat. – No és, attól ugyan
mi fog moccanni?
No meg
d)
Létrehozni – MIT IS?
e)
Hálózatot – MINEK?
f)
Hát hogy összehangolja a munkát. – MELYIKET?
g)
Hát azt no, amit a) alatt meg kellene
kezdeni… [Cirkusz circulus]
Kétségtelenül
modortalanság veszett hülyeségnek nevezni azt ami az, de közös Jövőnk érdekében
ennyit bevállalnom csekélység.
III.) Hozzászólásaim
A VGT3 II web-konferencia 9 napon át
tartott, aminek két napján vettem aktívan részt. Az 1. nap anyagához előzetesen-beküldött
kérdésekkel, majd az élőadásba bekapcsolódóan az un. chat-ablakban elhelyezett
megjegyzéseimmel igyekeztem rámutatni alapvető hiányosságokra és félreértésekre.
A második alkalommal már csak a chat-ablakban vétettem magam észre.
A)
Az első-napi, „A VGT3 bemutatása” c. (előzetesen
átböngészhető) anyaghoz oldalszám-szerint kapcsolódó előzetesen-feltett kérdéseim:
1.)
p4: Az 1995. évi LIII. törvény-hez.
Ugyan miféle „szabályozás” az, ahol „ember és környezete harmonikus kapcsolatának kialakítása”
[1.§(1)]
és „a méltányos teherviselés elve” [1.§(2)]
törvényi cél-megjelölések a paragrafusok előrehaladtával átcsúsznak ezekbe [2.§ redundanciája feloldásával és köznapi-nyelvre
fordításával]: „MINDENKIRE vonatkozik, BÁRMIT is csinál”
?
Melynek következménye ekként tömöríthető: „Potenciális
törvényszegéssé vált maga az Élet”.
Az eseti döntéseket pedig olyanok kezébe teszi, akik a
jogon kívül semmit nem ismernek
(„E törvény hatálybalépését követően törvény,
kormányrendelet vagy önkormányzati rendelet határozhat meg
környezethasználatnak minősülő tevékenységet” [5.§]) ?
Holott ez az alapozó-törvény is már olyan fogalmakkal
operál mint „a leghatékonyabb
megoldások” és „az
elérhető legjobb technika”, beleértve hogy mindez „a mindenkori tudományos ismeretek alapján”
ítélendő meg.
Betűhalmaz ez, amely csak gúzsba köthet és
ellehetetleníthet minden valóban újszerű megközelítést. Ld. egy rá-épült
törvény elemzését precízebben kibontva: T/Örvény
2.)
p37: „A szennyvizek problémájának megoldását
továbbra is a szennyvíztelepekhez hozzáépítendő puffertározók kialakításában
látom.”
Bizonyára nem hallott még a Szürkevíz-ről
és a rá alapítható vízhasználatról, sem pedig a jelenlegi szennyvízkezelés
szőnyeg-alá söpört problémáiról: ld. Szenny
és Víz, BME 425.015.
3.)
p66: „Csapadékvíz-gazdálkodás”
minden szinten.
Csak használati-víz
szintje maradt ki, de az teljesen.
Hiánypótlásnak: http://www.eautarcie.org/hu/03a.html
(Lenne még bőven megjegyeznivalóm, pusztán a 2000 karakter
limitál…)
Nem
lenne helyénvaló ha elhallgatnám, hogy a szesszió végén tényleg kaptam
személyre-szóló választ.* Az érdemi-tartalomra vonatkozást szem előtt tartva,
egyetlen kapott reflexiót emelnék ki. Miszerint odafenn igenis ismerik a Szürkevizet, s az a Tervezet anyagában több helyütt is fellelhető. Nos, ennek
valóságtartalmát ma is bárki ellenőrizheti. A pdf-ként letölthető 645 oldalas
dokumentumban a szoftver beépített-keresője egyetlen találatot sem ad a „szürkevízre”. A „szürke” szóra is csupán 6 db-ot, amiből 5 helyütt a szó azt a
jelentést hordozza hogy ismeretlen/feltáratlan.
*
Ezeket majd vissza lehet hallgatni – ígéret szerint.
(A
chat-ablakban: „from Ildikó Czeglédi (privately): 10:21 AM Videofelvétel is készül a
fórumról, ami a végleges VGT3 megjelenéséig (2021 év vége) visszanézhető lesz a
fórumok internetes felületén”
B)
Az első-napi konferencia zajlása közben
megfogalmazódott közlendőim (valójában az EGÉSZ tervezetet illetően)
1.)
Ha jobban odafülelünk, az egész monstre-vállalkozás nem más, mint
„keretirányelvekhez történő igazodás”, időről-időre ismétlődően. Amit külföldi
„agytrösztök” diktálnak, de amiben nem látszik (és aminek mindeddig nem része)
semmiféle innovatív koncepció vagy lépés.
Különösen nem látszik efféle sem a szennyvíztisztítás
terén (ahol
éppenséggel egy újabb probléma érzékelteti a jelenlétét: xenobiotikumok minden
élővízben), sem a csapadékkal történő gazdálkodás
terén (ez [az esővíz]
is csupán eliminálandó problémaként látszik megjelenni).
Ugyanakkor mindkettőre értelmes, ésszerű, és
gazdaságos megoldást kínálnak az Országh
József vegyész-professzor Vízgazda-rendszerén
belüli elemek: Miért használunk száraz toalettet?
és
Esővíz hasznosítás a TELESŐ rendszer szerint.
A xenobiotikum problematikáját a megoldás szintjén
mutatja be a Drogok:
Ártalmatlanítás írás, míg figyelmeztetőként szolgál ugyanerre
az Öngól, MINDENÁRON .
A szennyvíz-kérdés hitelesen zéró-szennyezéssé válásának módját pedig ez a
technológia kínálná: Szürkevíz .
2.)
Tipikus handabanda a „zéró-kibocsátás” emlegetése – mindaddig amíg a
szennyezési-források száma és kibocsátási-volumene egyre csak növekszik.
A szennyvíztisztító-telepek azon pozitívnak-beállított
tulajdonságai, miszerint 83 ill. 87%-ban eltávolítják a ƩN+ƩP tartalmat, egyben
azt is jelenti hogy a maradék 17 ill. 13% kibocsátás effektíve az élővizekben
landol. Márpedig a hibás trend további folytatása a jelenlegi tervezetnek is
része: további szennyvíztisztítók
létesítése az Önök délibábos reménye.
A Vízgazda-rendszerhez igazodó
megvalósítás és 20 db legálisan-működő szennyvíztisztító-telep kvantitatív
mutatói összevetését és elemzését lehet nyomonkövetni és mérlegelni a következő
két írásból: Tisztán-látás ,
TREND .
3.)
Ha a klímaváltozás okai mögött ~80-ban a vizek állnak [Ez RÉSZE az Önök korábbi
felhívása megfogalmazásának – amivel messzemenően egyet is értek.],
akkor elegendő lenne a víz-kérdés rendbetételére összpontosítani. Azon belül
visszatérni arra, „hogyan is befolyásolja
a vizeinket a klímaváltozás” céltalan kóborlás.
Persze, átgondolt távlati-koncepció mentén, nem
„kifestő-képeskönyvi” illusztrációkat potyogtatva. Mind az árvíz mind az aszály
adekvát kezelését adhatná (egyebek mellett) a tényleges átalakítás, amint azt a
Terv-javaslat részletezi.
4.)
Rengeteg szó esik az „öntözés” gyakorlatának a felelevenítéséről,
kiszélesítéséről. Mintha alapkoncepciókkal sem lennének a vízügynél tisztában: Öntözés .
5.)
Ezernyi helyen történik utalás leendő további szabályozásokra – mintha azok lennének a csodafegyverek.
Ha valaki nem tudná, jelzem: A vizeket, talajt, klímát
igazgató fizikai –és kémiai történések halmazának NINCS közös eleme a Jog semmilyen felépítményével.
Azt hogy micsoda maszatolás történik
környezetvédelmi-indíttatású jogalkotás keretében, meglehetős mélységig
feltárja a T/Örvény.
Ezekre a felvetéseimre az élőműsorban nem érkezett válasz, amit nem is vettem zokon. Az hogy reagálhassanak bármelyikükre, ugyanis sok teendőt kíván. Kezdetnek: elolvasni a bekínált tartalmakat, megérteni a bennük-foglaltakat, összevetni azt azzal amit eddig tudásnak véltek. Ha ezt mind sikerrel megtennék, s a szükséges irányba lépnének, talán nem is lenne szükség további végétékre.
C)
Második bejelentkezésemkor már csak a chat-ablakba írtam – amit tehát minden
résztvevő láthatott, figyelhetett. A megjegyzéseim ezúttal is a szesszió elé
megírt hivatalos-anyaghoz kapcsolódtak [Szennyvízelvezetés,
Szennyvíztisztítás (2021-09-01)] –
amiket így módomban állt előzetes átgondolások szerint megfogalmazni.
p2: „A települési szennyvíz kezeléséről
szóló 91/271/EGK számú Irányelv… Az Irányelvben meghatározott kötelezettségek
végrehajtása érdekében lépett hatályba hazánkban a Nemzeti Települési Szennyvízelvezetési
és -tisztítási Megvalósítási Program…”
Hogyan
lesz az EU által javallott és elvárt „KEZELÉSBŐL” idehaza mereven-elrendelt
„TISZTÍTÁS”? Valaki nem érteni ángol? Abból hogy valaki félre HALLOTT valamit,
nem szükséges hogy idehaza előálljon haptákban közszemlére egy HALOTT.
MINDEN
más [ugyanis] „kezelés”
ill. „tisztítás” esetén.
Megállapítható
hát: már a kezdetekkor a téves-irányba indultak. Ahonnan az egyedüli korrekció
a visszafordulást követő eredetileg helyes irányba indulás. (Sajnos, óriási
késedelemmel, és rengeteg hátrahagyott kártétellel… Feltárás:
Szenny és Víz 2018, hozzáférhetőség:
BME 425.015)
p2: „a szennyvíztisztító telepek N- és P-eltávolítási hatásfoka 83%
és 87% volt Magyarországon.”
Ez
egyszerűen NEM IGAZ. A téli-időszak több-hónapnyi időtartamára praktikusan
nincs is rögzített kibocsátási-határérték a nitrogén-formákra. A nitrifikáció
hatékonyságáért felelős Nitrobakter aktivitása/működése ugyanis 12oC
alatt szinte teljesen megszűnik. Egyéb huncutságokért: SZÖRNY.
p3: „az elöregedő hálózatok egyre nagyobb kihívást jelentenek. Az
üzemeltetési tapasztalatok azt mutatják, hogy a csatorna meghibásodások száma
növekvő tendenciát mutat.”
Akkor
tényleg az lenne az üdvösséges menekülőút hogy fektessenek a föld-alá
még-további csatorna-kilométereket? Jelzem: léteznek működőképes
hálózat-független megoldások a kommunális használtvíz kezelésére is…
Lehetne
szembesülni a vidéki ill. külvárosi viszonylatban jobb paraméterekkel
működtethető rendszer mutatóival: a)
pillanatkép (Tisztán-látás) b) egy-éves (Elmúlt 1 év) és c) hosszabb távlat (TREND).
p3: „A 2000 LE alatti kistelepülések esetében több műszaki megoldás
is alkalmazható a szakszerű szennyvízelvezetést és tisztítást illetően, melyek
megállapításához szükséges a gazdaságossági,
környezeti és műszaki szempontok figyelembevétele. A megvalósulás történhet pl. a
meglévő szennyvízelvezetési agglomerációkhoz történő csatlakozással,
kistelepülések alkotta új agglomerációk kialakításával, illetve egyedi kisberendezések telepítésével.”
A
háromféle prognosztizált választék közül kettő hozza a már megismert (és
megoldatlan) problémákat. A harmadik, az „egyedi
kisberendezések” mitikus-ismeretlenje pedig kellő-átvilágítást kaphat
innen: Zsákutcák.
Ami
pedig a „gazdaságossági”, „környezeti” és „műszaki” szempontokat illeti, azokban nincs versenytársa a Vízgazdai-elvű
megvalósításoknak. (Persze, nehéz ezt elképzelni annak aki nem is hallott
ezügyben semmiről; akinek eszméjét mindenestül fogva-tartja a
szennyvíztelepi-zakatolás.)
p4: Ha „A Szennyvíz irányelv megvalósítása önmagában számos víztestnél
nem elég a jó állapot elérésére”, akkor hogyan képzelik hogy segíteni fog ezen
a „Szennyvíztisztító telepek építése és korszerűsítése 1. intézkedési csomag.”???
Netán
a csomag része „A logika mint illegitim alkotó a szennyvízügyes
tervezgetésben”?
És
ugyan mit akarnának „korszerűsíteni”,
mikor gazdag-Nyugaton is megoldatlan a xenobiotikumok szennyvízből való
eltávolítása? Ez a feladat egészen más szemléletet és
hozzáállást kíván: Drogok:
Ártalmatlanítás.
p6: „1.3.b Tisztított Szennyvíz hasznosítása. A szennyvízhasznosítás a VGT3-ban kimagasló
jelentőségű intézkedés, jelentősége nő.”
Amennyiben a Bitesz/Ligetvári
társulat koncepciója áterőltetéséről lenne szó, úgy annak az alkímiánál is
sötétebb tudománytalanságát lásd Siralomkönyv
18. lábjegyzetében kibontva.
Aminek viszont ténylegesen kimagasló-lehetősége lenne,
az a minden probléma nélkül felhasználható Szürkevíz.
Ami ugyanannak az eltérő vízgazdálkodásnak a természetes terméke, amely magát a
szennyvíztisztítást is szükségtelenné tenné.
p6: „21.10 intézkedés a csatornahálózatok rekonstrukciója… A
megrongálódott hálózatból a szennyvíz-kiszivárgás csökkentése, és ezzel a
felszín alatti vizek veszélyeztetettségének és a közegészségügyi kockázatnak a
mérséklése.”
Tehát
nem-vitás, hogy megy a foslé a föld-alá, rendesen – és még csak képünk sincs
róla. Mintha nem ez lett volna az elsődleges célja a mátkaságnak, a
gigászi-összegeket felemésztő csatornázási-projektekkel összekötött
szennyvízipari áttérésnek.
Ehhez
képest a Szürkevizem talajba-szivárogtatása ill. elöntözése [ami
messze-tisztább ügy, mint az irományban előbb pozitív-célkitűzésként említett „Tisztított Szennyvíz hasznosítása”] a terciámon
(víz-megőrzési
célzattal [!!!])
törvényi-büntetésben részesül, minden évben, komoly anyagi-teher vonzattal.
Miféle
víz-ügyetlen Jövő felé is rohanunk, „szakmai” vezetéssel?
p6: „21.11: Kommunális szennyvíz felszíni befogadóba történő
illegális bevezetésének megszüntetése”
Azt
hittem eddig hogy ez közönséges bűncselekmény; nem a VGT része. De mint látom a körültekintő-tervezet erre megy ki, ezt
reméli: „a hatósági feladatok
mellett az üzemeltetői oldalról szemléletváltást, a környezet tudatosság emelését
és alkalmazását.”
Szép
és megható. Törölgetem is a könnyeimet miközben kötelezően lepengetem a
törvényileg morbidan-megindokolt „talajterhelési-díjat” azon Szürkevizem után,
aminek a vízháztartási és környezetvédelmi haszna éppen paritásban lenne azzal,
ami Önöknél megfogalmazva rendkívül ködös [ld. fentebb (p6 első tétele)], és még csak a távoli-jövő zenéje.
Csak
közben semlegesíteni kell azon nemrégiben hatóságilag-igazoltan feltárt tény
zavaró voltát, miszerint pl. a Gyálai
Holt-Tisza kármentesítési-projekt előtt álló Feketebögéjébe [HOLT-Tisza]
a virágokat és primőrt termelő Floratom
Kft. úgy engedi a 600 KOI-val
jellemzett fűtésre-használt termálvizét, hogy ahhoz szépecskén hozzácsorgatja a
dolgozói szarosvizét is…
Netán
az lesz a szakmai előrelépés/áthidalás, hogy az értelmező-szótárban bővítésre
kerül a „kettős-mérce” címszó?
Ezúttal
a prompt felvetéseimre is kaptam élő-választ, éspedig a p2 alatti N+P eltávolítás számadatait
kritizálóra. Mégpedig azt hogy de igenis korrektek a
feltüntetett számok.
Akkor,
most ismételten fel kell tegyem a kérdést, hogy szerintük hogy is van ez:
·
Talán
nem helytálló a Nitrobakter 12oC alatti leállására vonatkozó
tudományosan igazolt tény,
·
Vagy
pedig a Magyarországi telek +12oC felettiek?
·
Arra
már ne is vesztegessük az időt, hogy vajh mi a különbség a
szennyvíztisztító-telepek eseti-viszonylatban demonstrált N+P eltávolítási
hatásfoka, valamint az üzemszerűen megvalósuló között – főként ha a lezúduló zápor
miatt szélesre kell tárni a szennyvíztisztító-mű áteresztő-kapuit.
De, hogy dicsérő
szó is essék:
Megható ez az eltökélt buzgalom, amivel nekiindul a
tornacipős gárda hogy megmássza az előttük tornyosuló függőleges falat. (Nem is
észlelve, hogy más már barátságos-átjárót vágott a falon túlra – igaz, kicsivel
odébb.)
Bár ezt az 5 évente ismétlődő kalandjukat inkább ahhoz
a túrázóéhoz hasonlítanám, aki úgy akar minél teljesebb ismeretekhez jutni hogy
eltökélten körbegyalogolja a Földet. Ámde aki a navigáláshoz mindössze egyetlen biztos támponttal bír: a Nap
Keleten kél.
Napkeltekor hát elindul a Nap irányába, s a Napra
szegezve a tekintetét gyalogol fáradhatatlanul, míg a Nap a látóhatár mögé
bukik. Onnantól a gyaloglása további irányát a nyakában-lógó tablet szerinti Nap-helyzet szabja meg.
S gyalogol ekként rendületlenül. Mígnem feltűnik neki hogy egy ideje mintha már
ismert terepen járna. Úgy véli hát, megérkezett: körbejárta a Földet.
Amiből
annyi kétségtelen, hogy körbe-járt. Ámde mint a holdkóros. Minden áldott nap
megtéve ugyanazt a kicsinyke kört, mígnem elérkezett a „felfedezéséhez”. Amit
most megosztana velünk – mint a Bölcsek
Kövét. S tenné ezt 5 év múlva is…
2021.
szeptember 21. Fuggerth Endre
[1] Az 5 évvel ezelőtti esemény (VGT2) hasonló „társadalmasító”
felhívására is sokan mozdultak. Későn észlelve a lehetőséget, magam már
lecsúsztam az aktív részvételről, csupán a lezárt-állapotot regisztráltam.
Akkoriban a külső-javaslattevők beküldött-anyagai is tallózhatók voltak bárki
érdeklődő számára. Így találtam rá többek között Balogh Péter írásaira is [http://www4.vizugy.hu/taxonomy/term/600]*,
melyek röviden is világos útmutatással szolgáltak a kívánatos jobbítás
irányába.
A mostani
alkalomra (VGT3) készülően,
levélváltással megkérdeztem tőle: kaptak-e a beküldött javaslatai bármiféle
értékelést odaföntről? Azt kellett megtudnom hogy még viszontválaszra sem
méltatták. Ezzel a cseppet sem bíztató jövőképpel vágtam neki, hogy az új és
súlyosbodó vízgazdálkodási-helyzethez rendelhető egyre-romló mutatók mellé
tegyem azt a lámpást [Terv-javaslat], amely a hibák gyökerére
rávilágításon túl a kiutat is képes mutatni.
* Míg a 2020 derekán
a VGT3-hoz benyújtott anyagom
írásakor még élő volt a Balogh Péter
beküldött írásait tartalmazó élőkapocs (ezért is helyeztem azt el az írásom
lábjegyzetébe), addig mostanra szőrén-szálán eltűnt.
Így is lehet a Jövőt alakítani:
eltüntetni a múlt kínos részleteit, hogy az egyre primitívebben összetákolt
friss alkotások üdének tűnjenek, haladást sugározzanak.
[2] Az akkori határidőhöz igazodva –
azóta is mindennemű visszajelzés nélkül.
[5] A Vízgazda 6 főtétele
közül ez az első. [Országh József
rendszerezésében: http://www.eautarcie.org/hu/02c.html#b
]
[6] A szürkevíz, Országh József tolmácsolásában: http://www.eautarcie.org/hu/04a.html#c
[7] Ez pedig a Vízgazda 4. főtétele
(ld. ref.5)
[9] Mint még most, kora-őszön is:
Hidrológiai adatok, Észlelés: 2021. szeptember 15. Reggeli vízhozam [m3/s]:
Tiszabecs 61; Vásárosnamény 92; Záhony 111; Tiszalök-alsó 129; Kisköre-alsó
144; Szolnok 160; Algyő 188; Szeged 239. (https://hydroinfo.hu/tables/tishif.html
)
[12] Mindkét adat forrása: https://infostart.hu/tudomany/2021/05/27/foszfor-a-balatonban-a-kutato-nem-egeszen-ugy-latja-mint-a-miniszter
[15] Szenny és Víz (2018, ISBN 978-615-00-3258-0 [https://www.omikk.bme.hu/
425.015])
[16] A gyökerekről bővebben egy 1994-es
munka: A PMO teória (szerk. Liszkay Törtel, magánkiadás)
Nincsenek megjegyzések:
Megjegyzés küldése