Egyen-Jogot
Mire
is alkalmatos a Jog-szaporítás?
avagy:
Előmozdítja-e az
Egyenjogúságot
a JOG mérhetetlen zabálása?
a JOG mérhetetlen zabálása?
Jelen cikkben
nem
törekszünk egyébre mint bemutatni: mik és hogyan befolyásolják a
büntetési-tételt, ha az víz-szennyezéssel kapcsolatos.
Egyértelmű vízszennyezés akkor jön pl.
létre, ha egy vízfelhasználó olyan anyagokat bocsát a befogadó víztestbe,
amelyek ezáltal annak állapotában romlást idéznek elő. Akár mert a vízbe
bevezetett anyagok a befogadó számára „test-idegenek”, akár pedig azért mert a
koncentrációik megengedhetetlenül nagyok. Ez utóbbiak igazodási-pontjául lettek
bevezetve (és szám-értékileg rögzítve) az un. kibocsátási határértékek. Ezek – mint vonatkozási pontok – nem
védik ugyan meg a környezetünket, mindössze arra lennének alkalmasak hogy
egységes megítélés alá eshessenek a szennyezési-események – melyek azután a Hatóságok labirintusába kerülve nyernek
megítélést.
Bár a Természet
számára nem gyógyír a legsúlyosabb kiszabott bírság sem egy ormótlan
szennyezést követően, az igazságérzet által hajtott egészséges társadalom némi
elégtételt érez ha a bűnös méltó büntetésben részesül, abban a hiszemben hogy
az talán visszatartó-erővel bírhat az elkövetkezendőkre.
Arra hogy ez mennyire valósul
meg, hozok az alábbiakban egy élő példát.[1]
A példaadó szennyező a Floratom Kft., amely a növényházai
fűtésére alkalmazott termálvizet bocsátja használat után a Gyálai holt-Tisza gyakorlatilag zárt/lefolyástalan Feketevíz bögéjébe.[2]
Igaz hogy ez a víztest korábbi többoldali gondatlan tevékenység eredőjeként
mára mérhetetlenül elszennyeződött, s ekként további elszennyezése már-már
emberfeletti erőfeszítést igényelne, mindazonáltal a Floratom csöndeskés ám állhatatos szennyezése mégsem sorolható a tolerálható
folyamatok közé. S míg a Feketevíz
élményével és közelségével megáldott lakosság várja az áldatlan állapotok
megszüntetésére irányuló rehabilitáció lépéseit, addig a Floratom fölött mintha megállt volna az idő. Szenvednek persze ők
is, a rájuk kirótt víz-bírságtól. Melynek mértékét, s a hozzávezető
szabályozási elágazásokat kívánom testközelbe hozva megvilágítani a
következőkben.
I.)
A cégre kirótt bírság összege a
2016. évben elkövetett szennyezésük alapján az alábbi táblázat tételei szerint
alakult.
1. Táblázat A
tételenkénti részletezés (2016. év; ügyirat: TVH-81583-6-3/2017., p3)
1.) Mivel az üvegházak
fűtése idényszerű, az év-eleji és az év-végi fűtési-idény különbontott tételekként
szerepel. Ennek az értelmét megkérdőjelezni elegendő lenne annak ismerete,
miszerint a törvény által előírt kötelező önvizsgálatot a cég évente csupán egyetlen alkalommal végzi el. Amiből
egyenesen következik hogy a KOI [Kémiai Oxigén
Igény]
érték mindkét idényre ugyanaz: 846 mg/l [ld. 3.oszlop: „Mért konc.”]. A Törvény lélektelen metronómjára járó
bürokraták számára azonban ez közömbös; ők részletekre-bontanak majd összeadnak,
látványos bizonyítékát adva ezáltal e műveletekbeni otthonosságuknak.
2.) Ezután következik
a 600 mg/l „Határ-érték”
figyelembe-vétele [ld. 4.oszlop] – ahova egy pár
gondolat feltétlenül kívánkozik.
a) A 4. oszlopban
jelzett 600-as KOI érték nagyságában
akkora, hogy a lakó-ingatlanokról a közcsatornába folyatott kommunális
szennyvizek is esetenként ennyit tartalmaznak. Ám ezek, ha közvetlenül
juttatnák vizeiket ugyanabba a természeti-befogadóba, emiatt komoly bírsággal
szembesülnének; merthogy rájuk-vonatkozóan a kibocsátási körülmények jóval
szigorúbbak.[3]
b) Magát a határértéket a törvénykezés állapítja meg s rögzíti. Hatalmi
gőgjében bemutatva nekünk nemcsak azt hogy képes számára ismeretlen terepen is
átugrani saját tehetetlen árnyékát, de azt is hogy egyéb kártyatrükkökre is
képes. Ezekből adnék némi ízelítőt.
i) A
mezei-kibocsátóra* vonatkozó határértékek 50-75-150 mg/l, a terület un. „érzékenységi
besorolásától” függően.[4]
* Ez azonban nem a „mezők népe”, csupán a mezőkre-települt
iparvállalatok, beleértve a szennyvízipari létesítményeket is. A lakosságra ez egyáltalán nem vonatkozik:
őket KÖTELEZIK a szennyvíz-csatornára történő rákötésre. Aki ezt nem teszi, az
talajterhelés címén lesz sújtott – éspedig kegyetlenül. Nem mintha a talaj és a
víz öntisztító-képességei nem lennének olyannyira különbözők mint a tűz és a
víz. Praktikus ökölszabályként áll ugyanis természettudományos alapokon ez: Ami a víz számára szennyezés, az a talaj
számára gazdagító hozzájárulás.[5] De hát miért pont ezt értené az,
aki élete egész ébrenléte alatt csakis a jog betűit nyeldekelte? Így ez az önként-kényszerdiétás
hatalmi ágazat azt találta ki, hogy a kommunális végvizeiket a közcsatorna
helyett a talajba szivárogtatók fizessenek köbméterenként 1200-3600 Ft-nyi
bírságot (talajérzékenységi besorolástól függően) – mely alóli mentességet
csakis az biztosítana, ha az érintett bevállalná saját költségére e kitalátori
banda által rögzített teljesen értelmetlen méréseket és ésszerűtlen
beruházásokat, melyek végösszege a horribilis bírságnál is többre rúgna.[6]
Ennek ismeretében
az, hogy valakinek jussa lehessen 600 mg/l KOI-t
bedönteni a felszíni-vízbe, már önmagában is borítja az Alaptörvény garanciáit az alkotmányos egyenjogúságra.
ii) Ám ez mégis
lehetséges – éspedig törvényileg.[7]
**
** Bár, amennyiben
egy partikuláris törvény tartalma a legcsekélyebb részletében is kimutathatóan
szemben-áll az Alaptörvénnyel, akkor
az megsemmisítendő kellene legyen (külön kérvény nélkül is) – ám az efféle
nyilvánvaló részletek a betűiken elszánt mutatványokkal föl-le lovagló jogtudoroknak
nem szúrnak szemet.[8]
Éspedig ezzel az
ékesszólással: „A
kibocsátó külön kérelmére a vízvédelmi hatóság által e rendelet szerint megállapított
egyedi határérték felülvizsgálható, amennyiben a kérelmet a kibocsátó a
befogadó terhelhetőségére vonatkozó mérésekkel és számításokkal alátámasztja. A felülvizsgálat következtében az
egyedi határérték megállapítása a (2) bekezdésben foglaltakra figyelemmel történik.” [220/2004.
(VII. 21.) Korm. rendelet a felszíni vizek minősége védelmének szabályairól[9]
19.§ (4)]
Ennek
megvalósulásához tehát két esemény kell előzetesen bekövetkezzen:
· Mérésekkel és
számításokkal alátámasztott terhelhetőségre vonatkozó kérelem a Floratom részéről. (Izgalmas lenne látni
a részleteit.)
· Figyelemmel
(mindkét fél részéről!) a 19.§ (2)
bekezdésében foglaltakra, amely ezeket rögzíti: „Az egyedi határérték megállapítása során figyelembe kell venni:
a befogadó terhelhetőségét, a jó kémiai és ökológiai állapot megőrzésének,
szükség szerinti elérésének szempontjait,” (Itt lennénk bizonyára többen kíváncsiak
a Floratom kérelmének tartalmára.) „valamint (2a) Ha a termálvíz
hasznosításából keletkező szennyvíz bevezetése a hatásterületen lévő befogadó
vízfolyás-rendszer hasznosítását veszélyezteti, a szennyvizet a hatóság által
meghatározott időszakban és módon, a vízhasználat veszélyeztetése nélkül lehet
bevezetni a vízfolyásba.” (Akár képes (2a)
tartalmát feltölteni bárki is értelemmel, akár nem.)
iii) Ezek a
hipotetikus tennivalók a gyakorlatban mégiscsak képesek felnyitni a sorompót a
600 KOI érték szabad-áramlása előtt, annak ellenére hogy egy másik
törvényi-hely[10]
– sokkalta pontosabb célzattal – ezeket rögzíti:
2 Táblázat: 34.
Fejezet Termálvíz hasznosítás
Ami azzal a meglepetéssel
szolgál, hogy a Floratom
fűtésre-használat után elengedett vizében egyáltalán nem is
lehetne KOI. De hát, mint ii)**
alatti szerény közbevetésem jelezte, a jogtudorok fent és alant más-egyéb,
romlásunkkal kapcsolatos dolgok betűvarázslataival vannak hatalmasan
elfoglalva.
3.) Ha valakinek
sikerült túltennie magát azon hogy (a Feketevíz
állapota és a Floratom eddig-mutatott
„erőfeszítései” ismeretében) 600 mg/l KOI-nak
megfelelő szennyezés büntetlen kibocsátása kiérdemelt, akkor annak le kell
nyelnie azt is hogy csupán a túllépés mértékéhez legyen igazított a büntetés.
Akad
azonban ennél is nagyobb lenyelnivaló.
Vessünk
egy pillantást az 1. Táblázat „Fajlagos bírság-tétel” 8. oszlopára: 70 Ft fizetendő 1 kg KOI‑t okozó szennyezés vízbebocsátásáért. A bírságolás
mértékének az érzékeltetéséhez nem is tudom mi adhatna jobb fogódzót: 1 gombóc
fagylaltért háromszor ennyit kérnek – és alig nyom 5 dekát; de nevezzen meg
valaki olyan árut amiből a piacon 1 kilót lehet kapni 70 Ft-ért. Tegyük most
ehhez még, hogy a KOI nem ételt
jelent hanem szennyezőt. S míg ennünk létszükséglet, szennyeznünk egyáltalán
nem az. Mi hát az üzenete ennek: DRÁGÁBBAN
ÉTKEZHETÜNK, DE SZINTE BAGÓÉRT SZENNYEZHETÜNK?
De
menjünk egy lépéssel tovább, tapogatózva a mindenkit megillető egyenjogúság iránt, s nézzük: mit fizetne
ugyanennyi kibocsátás után a kisember? Végtelenül sajnálom hogy minden
számításba-jöhető konkrét-kapocs itt megszűnik, ám a folytatásra irányuló
keresést erősen indokolja az a motívum, hogy mindezektől függetlenül a kisember
kibocsátása esetében is felbukkan egy büntetési-összeg, éspedig arcátlanul
nagyobb.
a) Eltűnik előszöris az azonosság a
kibocsátás közegét illetően: élővízbe kiöntés helyett ő (ha teheti) a
talajba szivárogtat. Az erre vonatkozó ökölszabályt pedig I.)2.)b)i) alatt már említettük. Amiből
következik, hogy már a büntethetőség fenntartása is eleve hibás koncepción
alapul.
b) De eltűnik maga a KOI is a semmibe, mert a törvényalkotás csapongó kénye e ponton a megfoghatatlanra alapít:
A
kisemberre-szabott büntetési-tétel ugyanis nem valami kibocsátásának az abszolút mennyiségéhez igazodik, de nem
ám. Inkább valamihez ami megfoghatatlan, éspedig kétszeresen is az.
i) Megfoghatatlan
előszöris, mert viszonyítani kellene a kibocsátását a közcsatornázás előtti
állapotok talajvíz-minőségéhez – amit ki a franc mért akkoron? De ebben a sumák
relativizmusban ez is benne van: Ahol a talajvíz már előzőleg elmocskolódott,
ott ugyanolyan szutykos lé is szabadon elengedhető – míg egy szűztiszta területen
még a desztillált-víz kibocsátása esetén is billeghet a mérleg.
ii) De megfoghatatlan
amiatt is, mert nem a saját kibocsátott vizében kell méretnie bizonyos
komponenseket, hanem egy általa fúratott un. mérőkútból vételezett talajvizet
bevizsgáltatva kellene bizonyítania hogy a talajvíz állapota (ama nemigen
definiálható korai-állapothoz képest) nem romlott. Pedig a mérőkútból vett
talajvízhez lehet hogy neki semmi köze, merthogy a talajvíz is mozog, áramlik,
s így simán előállhat az, hogy a szomszédságból felé áramló trutymó miatt neki
kell fizetnie…
Ennyi
megfoghatatlan egy-kalapba varázslása után a törvényalkotó bűvésznek már
elapadt a vénája észlelni: elmaradt a KOI.
De hattyúdalként még kőbe vésetett néhány öblös marhaságot, mint amilyen az
hogy „mindeközben méretni kell a kloridot
és a szulfátot”.[11]
Ezen értelmetlenségek kapcsán ugyan már 2014 óta szorgosan ismételgetem a
lényegbe-vágó tudományos relevanciákat, túlnyomórészt jogvégzettekkel
folytatott egyoldalú kényszer-levelezéseimben, ám koponyáikban eleddig a
megfogantatás legcsekélyebb jele sem mutatkozott. Így, az ismétlések elkerülése
mellett remélhetőleg üdítőleg is hat, hogy ezúttal egy rajtam kívülálló,
tekintélyt-parancsoló forrásból[12]
idézek:
„A szulfátra vonatkozó parametrikus érték
250 mg/l. A szulfát természetes módon jelen van egyes kőzetekben, így a talajvízben is, ez adja
az ivóvízben történő megjelenésének nagy részét, de emellett ipari eredetű is lehet. A
szulfát élettani jelentőségű anion, nem káros az egészségre… A kloridra vonatkozó parametrikus
érték 250 mg/l. A klorid az ivóvízben lehet természetes, ipari, illetve
szennyvíz eredetű. A klorid élettani jelentőségű anion, nem
káros az egészségre.” (p42)
Most
pedig – azzal a feltételezéssel mintha mindeme baromság épeszű alkalmazkodást
kívánna – visszatérek hogy becslést adjak KOI
felől. Ha a vízbe kibocsátás legenyhébb általános határértékét is vesszük,
akkor 2.)b)i) alól már tudjuk, az 150 mg/l. Ami annyit jelent,
hogy literenként 150 mg KOI értéknek
megfelelő szennyezőanyagot ereszthet az élővízbe a „mezei-felhasználó”. A
kisember azonban, miként fentebb bemutatva taglaltuk, praktikusan minden után
fizetni köteles. Ha csak ugyanannyit bocsátana ki mint amennyiért a mezei-felhasználó nem fizet semmit,
akkor egyszerű számításokkal a következőkre juthatunk: 150 mg/l
szennyezési-szint esetén 6,66 m3 elbocsátandó víz tartalmaz 1 kg KOI ekvivalenst – aminek a díj-tétele a mezei-felhasználó felé (ha mégis fizetni
kell érte) 70 Ft. De a kisemberre MÁS a szabály, ő a köbméterek után kell
fizessen. Kisemberi mivoltomban lakhelyemen ezért 1800 Ft a taksa. Így az amit
nagyban másnak 70 forintért (vagy ingyen) mérnek, nekem 6,66*1800=12,000 Ft-ba
kerülne. Ez pedig 171-szeres aránytalanság az egyenjogúság mosolygós területén.
– Persze, a helyzet a valóságban lehet még ennél is rosszabb. Háztartásom, hol
feleségemmel együtt bevállalva a leghatékonyabb vízkezelési technikával élünk a
Vízgazda-rendszer
ismeretében, ennél sokkalta kisebb KOI
értékű vizet bocsát el, mely effektív elemzésekkel is alátámasztottan ~30. Ami
viszont annyit tesz, hogy nálunk 33,3 m3 elbocsátásra kerülő vízben
van 1 kg KOI, ám 70 Ft helyett mi
33,3*1800=60,000 Ft-ot vagyunk kötelesek ezért leszurkolni. Ezzel viszont az egyenjogúságunk
mércéje 857-szeresre romlott. Ekként honorálja figyelemreméltó
teljesítményünket és igyekezetünket az a környezetvédelem nevét hordozó
intézmény-rendszer, amely pl. a Floratomnak
udvarias előzékenységgel 600-as szélességű KOI
sztráda használatát engedélyezi ingyen.
4.) Aki úgy véli hogy
ennél tragikusabb hír már nem jöhet, annak javaslom hogy kapaszkodjon meg, de
erősen. Az 1. Táblázatban
kikalkulált „Bírság-összeg” mögött
következik egy „Átmeneti
időszak miatt korrigált” oszlop, benne „3%”
megjelöléssel. Aminek a tényleges jelentésére akkor derülhet csak fény, ha az
utolsó oszlopban feltüntetett „Összes
bírság”
csekély voltán kezd töprengeni a szemlélő. Merthogy – fedett argumentumként,
egy másik törvényhely rendelkezése szerint – 2027-ig minden termálvizet
energetikai-célra hasznosító egység használtvize 97%-a után teljeskörű
kedvezményt kap, s csupán a kalkulus szerint fennmaradó 3% után kell az
előzőleg már alaposan felpuhított büntetési-tételt megfizetnie.
Ez
számszerűleg azzal egyenértékű, mintha 1 kg KOI
kibocsátása nekik már csak 2 forint 10 fillérbe kerülne [persze, kizárólag
a nekik ingyenesen megengedett 600 KOI
érték fölötti mennyiségre]. Ha pedig ezt is
hozzávesszük midőn méricskéljük az egyenjogúságom letörpülését, akkor
megállapítható hogy az tovább romlott (100/3=33,3 faktorral) a
28,567-szeresére. Képiesen: Ha az Igazság
mérlegéhez lenne szabad hozzáférés – és az hitelesítetten működőképes is lenne
– legalább 29 ezer magamfajta kellene egyszerre megjelenjen panaszával ahhoz,
hogy a Floratommal szemben azonos
súlyt mutathasson.
a) Akiknek ez az
arányszám nem adna érzékletes képet, azoknak átszámítom forintra, mennyit is
kellene büntetésként fizetnie azon polgárok közösségének akik együttesen a Floratom 2016. évi KOI kibocsátásával megegyező mennyiséget engednek útjára, ám
gondosságuk folytán az elbocsátott vizük KOI
szintje azonos lenne azzal, amit a Vízgazdai-elvekre alapozott háztartásom
erőfeszítés nélkül képes produkálni. A végösszeg [az 1. Táblázat oszlopait felhasználva]: A teljes időszak alatt
· kibocsátott „Szennyvíz
mennyiség” [6. oszlop] 209,523+136,275=345,798 m3,
· a teljes [azaz a „Mért konc.”
846 értéke szerinti] KOI ekvivalens
kibocsátás ezzel 292,545 kg,
· amelyet tehát
33,3-szor ennyi, azaz 9,75 millió m3
KOI=30 szennyezési-szintű víz
tartalmaz,
· s amiért 1800 Ft/m3
díjszabás mellett 17,535,147,300 Ft, rövidebben 17
Milliárd Ft-ot kellene leróni.
Gondolatébresztőként,
most összevethetjük ezt az egyetlen-évre vonatkozó fiktív büntetési-tételt
azzal gálánsnak vagy görbesztőnek vélt 4,5 Milliárd Ft-os összeggel, amely a Gyálai holt-Tisza Feketevíz bögéjének a
rehabilitációjára lett szánva.
S ne feledjük közben el, hogy ugyanezért a terhelésért a Floratom 178 ezer Ft-ot fizet be a kasszába. – Ami tehát a százezred része (105-szer kisebb) annak a 17 Milliárd Ft-nak, mely bírság akkor állna elő ha a Floratomot "polgár-számba" venné a Hatóság.
S ne feledjük közben el, hogy ugyanezért a terhelésért a Floratom 178 ezer Ft-ot fizet be a kasszába. – Ami tehát a százezred része (105-szer kisebb) annak a 17 Milliárd Ft-nak, mely bírság akkor állna elő ha a Floratomot "polgár-számba" venné a Hatóság.
b) S ha ennek a financiális gólemnek a
megemésztésén már túljutott az olvasó, akkor képzelje hozzá a párhuzam szerves
tartozékát: Ha ugyanezen polgárok egyazon terület közösségébe tartozók
lennének, akkor a környezetükben levő víztestek kristálytiszták maradnának míg
a világ világ. (Már amiatt is, mert a jelentéktelen ~30 mg/l KOI értékhez tartozó szerves-anyag
esetükben a talajba kerülne – ahonnan az már nem vándorol tovább, nem
veszélyeztet sem felszíni sem alanti víztestet.) Nem pedig bűzölgő,
kerülgetni-való, rehabilitációért kiáltó hatalmas pénznyelő.
Ezen
kép, adatok, kedvezményezettségek ismeretében kell hát a részvét-táviratokat
küldeni a Floratom felé midőn sirámaikról
értesülünk; s tompítani azokat a háborgó érzéseket amiket a Feketevíz állapota ébreszt az
aggódókban, a haragvókban.
II.)
Érzékelem jól, ne tévedjen senki, hogy itt vége is
lehetne a szennyes bemutatásának – ha csupán az lenne a szempont hogy kíméljem
az Olvasót, akinek ennyi botrány fölötti háborgás már könnyen megárthat, pláne
ha azt nem képes tudatosan feldolgozva célzatosan tovább-irányítani.
Ámde
tollamat az az elképzelés vezérli mint a mindannyiunk által vágyott Mesebeli Bíróét, aki nem rekeszti be a
tárgyalást csupán azon oknál fogva mert a vádlott bűnössége egy vádpontban már
bebizonyosodott, tudván hogy tehertételként a bűnlajstrom még egyéb kirívó
tételeket is tartogat. Így, aki szemrevételezi a Floratom 2018. évre megállapított hatósági bírságolását a 3. Táblázatban, annak két
újdonság tűnhet fel.
3. Táblázat
A tételenkénti részletezés (2018. év; ügyirat: TVH-81583-10-3/2019. , p3)
A tételenkénti részletezés (2018. év; ügyirat: TVH-81583-10-3/2019. , p3)
1.) Az önbevallásból
származó KOI érték itt lényegesen
alacsonyabb: 691 mg/l. Ennek következtében, az I.) alatt már taglalt és fennálló kedvezmények miatt, csupán
91 mg/l KOI szerint kellene feléjük
számlázni a bírságot. Hívő lelkek a 691-es érték láttán ezt az évet mázlista-évnek könyvelhetik el,
amennyiben eléjük tárom az elmúlt utolsó 5 év „önkontroll eredményeit”
tartalmazó 4. Táblázatot (ahol a 4 további
KOI érték rendre: 848, 1153,1185, 846).
S a
mázlista-jelleg tovább-domborodni látszik, amennyiben még-messzebbre tekintünk
vissza (ld. az 5. Táblázatot).
5. Táblázat: A
telephelyről kilépő víz jellemzői (doku13
p4, valamint II. sz. mellékletük):
Év:
|
2009
|
2010
|
2011
|
2012
|
2013
|
2014
|
2015
|
2016
|
2017
|
2018
|
2019
|
2020
|
KOI (kromátos) mg/l
|
590
|
880
|
940
|
880
|
980
|
780
|
1310
|
846
|
1185
|
691
|
1153
*620
|
848
*512
|
fenolindex
μg/l
|
4198
|
5270
|
4670
|
5732
|
6400
|
2400
|
3392
|
2998
|
2900
|
1760
|
2790
|
2724
|
[A 2019-2020. évi adatok a IV. sz. mellékletből lettek
hozzáadva; *BOI értékek]
Átfesti
azonban ezt a 91-re redukálódott KOI
értéket egy további mozzanat, miszerint az 30-cal „korrigálandó” [ld. a 3. Táblázat kiemelt sorát]. Természetesen
lefele, 61-re, hiszen az ügyfél kedvezményezett. Ezúttal azáltal, hogy
elkerülje a méltánytalan „többszörös adóztatás” szigorát.
Törvénykezési-berkekben ugyanis kiókumlálták, hogy a KOI és a BOI [Biológiai Oxigén
Igény]
olyan korrelációban vannak egymással, hogy a kedvezmény szavatolásának az
elmulasztása megrendítené a jogrendszer működőképességét, s így inkább
előállott egy általuk kibűvészkedett majd kőbevésett korrekciós-faktor, amely
tovább mérsékelheti terhelt viselt dolgainak visszaháramló financiális
következményeit.
2.) Az újdonság
szerepkörével debütáló BOI mutatója önbevallás
szerint ebben az évben 60-on állt. Ez jó hír a Floratomnak, amely így e súlyosabb tétel (a BOI kilójáért már 210 forintot kérnek!) engedményes 50-es érték
fölötti 10 mg/l BOI terhelés
kifizetésébe nem rokkan bele [ld. a 3.
Táblázat kiemelt oszlopát]. És érdekfeszítő azok számára, akik valamelyes
ismeretekkel bírnak a KOI-BOI kémiai-hátterű összefüggéseiről.
Merthogy ezek aránya determináltan állandó – ha a forrás minősége is az. [Márpedig az 6. Táblázat alatti zárójeles
útbaigazítás (mely az eredeti doku
szövegének a része) ezt erősíti meg] Kommunális szennyvizek esetében KOI/BOI»2,0 a szokványos érték. A Floratom által használt termálvízről
ugyan kevés tárgyi ismeretet sikerült fellelnem (ezeket ld. az 6. Táblázatban), de az hogy a KOI/BOI arány 691/60»11-re alakuljon, természetfeletti
elrendeződést kíván. Ezen tünemény jellegét
kellő alázattal támasztják alá a 2019. és 2020. évi tízszerte nagyobb BOI értékek [ld. a 4. Táblázatban: 620, 512] – dacára annak
hogy a korábbi évekből nincs több BOI
adat; bár méretésük más régiókban már régóta alkalmazásban volt.
6. Táblázat [doku13 p32, valamint VI.
sz. melléklet]
VPH C5-C10
|
μg/l
|
495
|
283
|
EPH C10-C40
|
μg/l
|
540
|
529
|
TPH C5-C40
|
μg/l
|
1035
|
812
|
Naftalinok:
|
μ/l
|
23,1
|
116,2
|
PAH
|
μg/l
|
6,71
|
35,3
|
Hőmérséklet
|
oC
|
19,6
|
21,6
|
pH
|
8,75
|
8,62
|
|
Összes szárazanyag
|
mg/l
|
1941
|
2230
|
NH3
|
mg/l
|
14,6
|
15,9
|
NH3-N
|
mg/l
|
11,4
|
12,4
|
KOI kromátos
|
mg/l
|
823
|
1010
|
BOI5
|
mg/l
|
485
|
640
|
Fenolindex
|
μg/l
|
4710
|
3400
|
a legrosszabb kútkombinációval kibocsátott paraméterek
(Az egyes kutak vizének paraméterei viszonylag
állandóak mely állandó értékek.)
III.)
Mostanra már tényleg azt gondolhatja a meggyötört
Olvasó, hogy nem érheti több meglepetés. Ám a csudáknak még nincs vége. Az
ajándékkosár [ld.
7. Táblázat] – amely a Floratom számára egyben
személyre-szabottan egyedülálló is – tartalmazza azokat a kiváltságokat is
miszerint:
7. Táblázat:
Floratomnak engedélyezett egyedi határértékek a következők:
Floratomnak engedélyezett egyedi határértékek a következők:
(forrás: doku13 p3 alatt jelzett
II. sz. melléklet)
a) Ők nem csak 1 mg/l fenolféleségeket
engedhetnek a vízbe szabadon, de ennek akár a hatszorosát is;
b) Só-tartalomra nézve szintén megemelt,
4000 mg/l értékre szóló a bárcájuk. – S itt csak mellékesen jelzem, hogy az
ebből adódó távlatos veszélyek olyannyira alábecsültek, hogy feltárásukkal komolyan
és nagy erőkkel kellene dolgozni, elébevágni a nemvárt talaj-katasztrófának.[14]
c) Az elképedéstől továbbhajtott érdeklődők
fakultatív azt is megfigyelhetik, hogy további engedmények tétettek két további
tényező esetében is:
·
A
nátrium-egyenértékre a termálvizek energetikai-felhasználását mederben tartani
szándékozó elrendelés csak 45% alatti értékeket engedélyezne [ld. 2 Táblázat].
·
Ammónia
tekintetében ugyanezen regula pedig zéró kibocsátást engedélyez [ld. ugyanott].
A
bemutatott törvényi-asszisztenciájú sámánkodásokon túl, felmerülhetne talán
másokban is az alapkérdés: Vajon mennyi az a megengedhető kár-okozat amit a termálvizek
alkalmazásainak az előnyei még kompenzálnak?
Ennek
egyik aspektusát, mint közvetlenül szem-előtt levőt a Floratom mutatványos-bódéjában, ha nagyon hozzávetőlegesen is de
megtapogatásra kínálom. Tolerálnunk kell-e 800 körüli/feletti KOI értékkel jellemezhető termálvíz
kitermelését, ha annak következményeit csupán papír-alapú tologatások
sorozatával lehetséges a „rendezett ügyek” közé lapítani? Egyáltalán, mekkora KOI értékek jellemzők más termálvizekre?
Nos, az itteni rövidke felderítésbe csupán két termálfürdő adatait pakolom a Floratom mellé, a 8. Táblázatban.
8. Táblázat
Objektum
|
kibocsátott szennyvíz
(ezer m3/év)
|
KOI
(tonna/év)
|
BOI
(tonna/év)
|
NH3-N
(tonna/év)
|
Összes só [természetes eredetű]
(tonna/év)
|
Floratom
|
358
|
315
|
na
|
4,97
|
1367
|
Püspökladányi
gyógyfürdő
|
306
|
33
|
na
|
0,4
|
613
|
Kaba,
gyógyfürdő
|
213
|
20
|
5,4
|
0,07
|
1016
|
Az
adatok a 2010-2012. évek viszonylataira vonatkoznak, s a teljes kibocsátásokat
tüntetik fel. A direkt összevethetőséget megkönnyíti hogy nagyságrendileg
azonos mindhárom objektum vízforgalma. Mint látható, a sósság tekintetében
mindhárom ró feladatot a környezetére. A jelen érdeklődés középpontjában álló KOI tekintetében ugyanakkor óriási a
különbség. Az elbocsátott fürdővizek KOI
értékei kb. tízszerte kisebbek mint a Floratom
által kibocsátott lé. Holott, a fürdőzők testfelületéről (s legyen ez itt a
demarkációs-vonal) nem-jelentéktelen hám-anyag és váladék kerül a fürdővízbe –
míg a Floratom állítólag
zárt-rendszerben üzemelteti az egységeit, azaz: az ő levese KOI tartalma azonos lenne a kútból-érkezővel.
Ugyanez a különbség méginkább kifejezett az NH3-N tartalom
tekintetében. Pedig, ha a fürdőzőknek csak a töredéke is átengedi magát a
vízalatti-brunyálás titkos örömének (ami kimutathatóan hozzájárul az
elbocsátandó víz NH3-N tartalmához), akkor az a 100 uszkve 1000-szeres
fölény amivel a Floratom vize e
tekintetben veri a brűg vizét ugyancsak elgondolkodtató.
S
ha a Nagyalföld alatti termálvizektől
izoláltabb, távolabbi vidékre kalandozunk, olyan termálvízre is akadhatunk ahol
a kérdéses koncentráció-értékek a következők:
· Anionok-kationok
összesen: 469 mg/l
(ebből a szikesedés tekintetében ártalmatlan és szokványos talaj-alkotó Ca=60 és HCO3=262 mennyiséget lehasít);
(ebből a szikesedés tekintetében ártalmatlan és szokványos talaj-alkotó Ca=60 és HCO3=262 mennyiséget lehasít);
· KOI (permanganátos) 1,61 mg/l;
· Fenolindex 20
μg/l
IV.)
Remélem sikerült kellő érzékletességgel bemutatnom, miként
is járul hozzá a Jog a Törvényeivel ahhoz, hogy eltávolítsa
a gátakat a környezetünk szennyezése elől bizonyos faktorok számára, éspedig
úgy hogy egyben financiális előzékenységet is biztosítson az affér sikeréhez –
mindezeket díszelgő környezetvédelmi-köntösbe burkoltan. Ügyelve mindeközben
gondosan arra is, nehogy vérszemet kapjon ettől akárki-fia, s e célból
nyakatekert terelő-utakat jelöl ki irtóztatóan aránytalan büntetési-tételekkel
azok számára, akik partneri viszonylata hozzá olyan, mint a letaglózandóé a
bakóhoz.
Ha
Önt neveltetése vagy hagyományai, hajlamai netán meggyőződése, esetleg ezek
kombinációi még fel-nemsorolt lelki-kiválóságokkal, mindezek ellenére arra
sarkalja, hát Egyen csak Jogot –
amíg a torkán nem akad. Ha azonban sikerül felköhögnie mielőtt megfullad tőle, akkor
rácsodálkozhat az életben-maradásával kínálkozó elmulasztott lehetőségre;
elöntheti elméjét a fény s feszítheti karjait a buzgólkodás:
Kisöpörni
sasfészkeikből a heréket mind, s hol eddig a szenvtelen és köpönyegforgató, értelmezéseiben
az érthetetlent is érinthetetlenné tevő, eredetünkből fakadóan mi-közünk-hozzá „római-jogon” álló
képződmény terpeszkedett, kitűzni oda azt a trikolort, mely alól világhíres
szikrázó elmék röppentették útjukra egyedülállóan híres eszméiket és
találmányaikat. S mely nem más mint az IGAZSÁG, ami ha kell zsarnokian
önkényes hatalmával tartja a Rendet – a Jog fullasztó bürokratizmusának káoszba-torkolló igazságtalanságai
helyett.
[1] Köszönettel tartozom Molnár Zoltánnénak, aki a Gyálai Lokálpatrióta Egyesület
elnökeként a Hatóságokkal
lefolytatott levelezéseiből adott át elegendőt ahhoz, hogy érveléseim mögött
stabil hivatkozási-alapok állhassanak.
[2] A teljes történet lényegesen
bonyolultabb: https://utazasokavizgazdakorul.blogspot.com/p/holt-tisza_9.html
[3] Az egyik „végállomás”: 2003. évi
LXXXIX. törvény a környezetterhelési díjról (https://net.jogtar.hu/jogszabaly?docid=A0300089.TV)
[4] 28/2004. (XII. 25.) KvVM rendelet
a vízszennyező anyagok kibocsátásaira vonatkozó határértékekről és alkalmazásuk
egyes szabályairól, 2. sz. melléklet (http://www.pecel-hivatal.hu/ppmh/kornyezet/0405102.htm)
[5] A Vízgazda-rendszer [on-line 7-nyelven
(http://www.eautarcie.org/)
valamint magyarul könyv-alakban is:
(Országh József A Víz és Gazdája (2019, Ekvilibrium) [https://www.omikk.bme.hu/ 388.420]]
rövid összefoglalójában ezt így világítom meg:
(Országh József A Víz és Gazdája (2019, Ekvilibrium) [https://www.omikk.bme.hu/ 388.420]]
rövid összefoglalójában ezt így világítom meg:
„A valódi dilemmát az adja, hogy a
szürkevízben is hemzsegnek a nem az élővízbe való molekulák (szappan,
ételmaradék…). A természeti vizekbe engedve tehát ezek kárt okoznának –
mindaddig míg fel nem hígulnak kellőképp, vagy amíg a tartalmuk fel nem
dolgozódik, így vagy úgy. A kár abból fakad, hogy a szennyező, zömében
nagymolekulájú szerves anyagok az alsóbbrendű élőlényeknek bőséges táplálékot
adnak, mire ezek a folyó- és álló-vizekben elszaporodnak. Bizonyos társuló
nitrogén és foszfor tartalom mellett ez eutrofizációhoz vezet, maga a zajló
folyamat pedig e vizekben tetemes oxigén-hiányt okoz – amibe a felsőbb
szerveződésű vízi-élőlények elpusztulhatnak. (A keletkezett hal-hullák pedig
tovább táplálják az eutrofizáció folyamatát.)
A megoldás persze pofon-egyszerű. A
szürkevizet a TALAJBA KELL JUTTATNI.
Már a legelején, az alaptételben is
utaltunk rá: „pont úgy ivódik a talajba mintha mi ott sem lettünk volna”.
Merthogy „a számunkra hasznos/szükséges kerülőutak megjárta után” vagyunk
éppen. No de mi van e felhasznált víz „tisztaságának a küszöbértékével”? Hisz
most mondtuk: jócskán hemzseg benne a sokféle szerves-molekula, melyre bármely
apró élőlény ugrásra kész.
Hát
épp ez a szép az egészben. A talajlakó
mikroorganizmusok ha zabálnak, nem eutrofizációt okoznak: hanem a felszaporodó
szerves produktumaikkal, s önmaguk szaporodó számával/tömegével együtt, a talaj
össz-szervesanyag tartalmát – más néven: annak potenciális humusz-szintjét –
növelik. S mindeközben oxigén-hiány sem lép fel a talajban, e zabálással
együtt-járó megnövekedett lihegés hatására, mert ott (kivált a szar-alommal már
feljavítottban) a rengeteg makro- és mikro-pórus okán lényegesen több a
rendelkezésre-álló levegő, mint amennyit a víz magába oldani képes. Röviden: mindazok az effektusok, amelyek az ÉLŐVIZEKET
károsan érintenék, a TALAJT a legelőnyösebben befolyásolják.”
[6] Némileg komplexebb elemzést kínál
erről a T/Örvény
pp147156 in Szenny és Víz (2018) [ISBN: 978-615-00-3258-0 https://www.omikk.bme.hu/ 425.015]
[7] Az engedményesség törvényi
gumiszalagjának mértékében gyönyörködhet az aki belemélyed ebbe a tartalomba: http://www.pecel-hivatal.hu/ppmh/kornyezet/0405105.htm
[8] Ha pedig külön elrendezés
keretében mi magunk vesszük a fáradságot hogy felkérjük a legfelsőbb trónon
üldögélőket (ennek a terminusa: Alkotmányjogi-panasz): üssék már bele az
orrukat valami életszerű botrányosságba, akkor annak az a sorsa hogy bele se
kukkantanak. Érvelésük ugyan hosszabb annál mint ami ráférne egy söralátétre, viszont
(a számokra rezervált könnyebbség nem-elhanyagolható szempontjai messzemenő
figyelembevételével) azonos kaptafára jár: „Formai-okok
miatt az ügy nem befogadható” – azaz a vizsgálandó tételt olvasatlanul
ejtik az irat-temetőbe…
Konkrét
tapasztalatom: Alkotmánybíróság
IV/311-4/2019.
[9] 220/2004. (VII. 21.) Korm.
rendelet a felszíni vizek minősége védelmének szabályairól (https://net.jogtar.hu/jogszabaly?docid=a0400220.kor
)
[11] Mindezek a blődségek sűrítetten,
mintegy forrponton élvezhetők az eredetiben: „Nem terheli díjfizetési kötelezettség azt a
kibocsátót, aki külön jogszabályok szerint egyedi szennyvízelhelyezési
kislétesítményt, illetve egyedi szennyvíztisztító kisberendezést alkalmaz és a
kibocsátás közvetlen környezetében a kibocsátó
által létesített megfigyelő objektumban a talajjal kapcsolatban lévő felszín
alatti vízben a kibocsátó által évente vizsgált nitrát-, ammónium-, szulfát-,
kloridtartalom egyik komponens tekintetében sem haladja meg 20%-kal a 2005.
évben, illetve a közcsatorna üzembe helyezését követő hónapban végzett alapállapot-felmérés
keretében mért értékeket.” [ref.3 11.§ (2)]
[12] Magyarország ivóvízminősége, 2017.
(Nemzeti Népegészségügyi Központ 2019/3) p42 (https://www.antsz.hu/data/cms90078/Ivovizminoseg2017_v2.pdf)
[13] K&K Mérnöki Iroda kft. 6640
Csongrád Szentháromság tér 33 (T-35/2020 jelzésű dokumentum)
[14]
Valószínűleg időt kell áldozzak erre is. Nem lesz népszerű az elfogadott wellnes-vágyakozásban a termálfürdők
ellen beszélni, s jöhetnek majd alakulatok a CO2-buborékmentes
zöldenergetikai-szektor felől is, ám ha a talajainkat továbbra is termőnek szeretnénk
megtartani, akkor nagyon szűk hely marad a kompromisszumokra.
Nincsenek megjegyzések:
Megjegyzés küldése