A Megismerés Határai
Lehet-e
bármi közös
a Heisenberg-féle
határozatlansági-elvben,
Gyurcsány diplomáiban,
vagy csak megtudni
valamit, bűn vagy titkolódzás kapcsán?
S lehet-e tanulság – netán valami ennél is fontosabb –
emögött?
|
Miután az
igák alól fokozatosan felszabaduló emberiség előtt kezdtek kitárulni a
Szabadság kapui, az a hiú érzet kezdett elhatalmasodni, hogy Határok pedig
nincsenek. Ebből a bűvészkalapból jöttek sorra a tanok, miszerint akár a
nemzetek akár a család határkövei is libbenve túlléphetők, hiszen az a határtalan
változatosság, ami pl. a gender-ideológiák
utcáinkon is megnyilvánuló kavalkádja, csakis jót hozhat – állítják vehemensen
e kalap-zsonglőrök, mögöttes szivárványos tanulmányaik alapján.
Pedig,
a tudomány (ha nem is a mai csiribiri-vállfaja)
már figyelmeztetett: igenis lehetnek áthághatatlan korlátok. Heisenberg
is Gödel
is testált ránk effélét. E súlyos tételek tartalmával azonban nem terhelném a
mostani közlendőmet. E helyt inkább egy olyan határsorompó meglepő létéről
adnék számot, mely tájékon a józanul-vizsgálódó eleddig a távlatos megismerés
teljes nyitottságát sejthette.
Szerettem volna megtudni,
hogy a Greenpeace Magyarország
szervezetben „vegyi-szakértő” funkciót betöltő Simon Gergely [SG] valóban bír-e vegyészi diplomával?
Ugyanis, ezen Zöldhatalmi Ágazattá
kinőtt világszervezet hazai leányvállalata zöldfülűekből álló csapatában gyakorlatilag
SG az egyetlen, aki szakmai-háttérrel
súlyt adhatna az onnan érkező vegyészettel-kapcsolatos állításoknak – amelyek
viszont javarészt irgalmatlan blődségek.
Miután a Szervezetnek feltett kérdésemre az a válasz érkezett hogy SG az ELTE vegyész-szakán diplomázott mint környezetkémikus [lám: miként osztódik a diszciplína…] 2001-ben (ám az ELTE Alumni-oldala
ezen tekintetben hiányosnak mutatkozott), úgy gondoltam, megerősítést szerezhetek
a tény felől az Alma-materből, ahol
magam is végeztem 1975-ben.
S ekkortól jöttenek az intő jelek. Vajon
ez a pofon-egyszerű kérdés eldönthető-e, avagy (általam még ismeretlen tézisek
implikatív posztulációiként) átsorol a megismerhetetlenség hófödte régióiba?
Merthogy az Alma-materben kitértek az
óhajtott ismereti-tény kiadása elől. Azt hogy ez az óvakodó elúzió most a Bolognai-rendszerbe történt önfeledt
betagozódás eredménye, vagy a Milánói-makaróni
módjára feltekeredett és összegubancolódott bürokrácia mellékterméke (merthogy előzetes
érdeklődésemet át kellett tennem hivatalos megkeresési-formába, egy az „ELTE Adat- és Stratégiai Információkezelési
Irodája” elnevezést viselő szerv felé – ahonnan ezek-után nem kaptam meg a
kért információt; bizonyára ez a Stratégiájuk
sarokköve),
hát azt a természettudományos gondolkodás rigmusaira járó agyammal nehezen
bogoznám ki.
Máig nem értem, miért is kell titok
lengjen ekörül: Szerzett-e valaki diplomát valahol, vagy csupán ennek a
híresztelése adjon bukét s glóriát a közönség felé? S míg Bokros Lajosunk Panamai tanulmányai esetében a hivatalos hiátus
hevenyészett magyarázattal bír, hazai berkekben vajh mi célt szolgálhat az
efféle titkolózás?
Ezen
falba-ütközés
a lehetőségeimet beszűkítette. Valójában egyetlenegy maradt. A TÖRVÉNYESSÉG kínálta útra lépni. Arra a Törvényességre támaszkodni,
F amely brutális
gyilkosokat jó-magaviseletükért szabadlábra helyez, hogy aztán rögtön és újra
gyilkolhassanak,
F amely pártolja az
ingyen-ellátásban heverésző börtöntöltelékek többmilliós anyagi-követeléseit,
„rossz tartásra” hivatkozó ügyvédi segédletek nyomán,
F amelynek
ítéleti-döntései rendszerint kedélyborzolók, a jóízlés, a józanész, és a belső-igazságérzet
felől tekintve,
F amely olyan
fogalom-zavaros eszköztáron nyugoszik, amely lehetővé teszi a totálisan tény-független
navigálást.
-----------------------------------
A
legprózaibb,
legutolsó tételre – ami nélkülözhetetlen fundusa a megelőző tételeknek is –
hadd hozok néhány példát.
1.)
Ha egy bűnvádi-eljárás alatt álló egyén
kapcsán szeretnék valamit is megtudni a róla keringő kellemetlen verbális-híresztelések
igazság-tartalma felől (előzetesen, a bizonyosság kedvéért), s kérem levélben a
hitelesítendő-információ megerősítését vagy negálását attól a munkáltatótól aki
az illetőt az eljárás felmerülése következtében elbocsátotta, akkor ezen
érdeklődésem ellenem-fordítását (előbb rágalmazás címszó alatt, majd ennek
megítélése hiányában mint személyiség-jogot sértő eseményt) a regnáló
törvényi-elrendezés akként karolja fel, hogy nekem kell (hosszas Bírósági
értetlenkedést követően) a bűnvádi-eljárás alatt állónak Sérelemdíj címén tetemes összeget kifizetnem.
Mert a
processzusok agyasai ésszel fel nem érik, hogy ama híresztelés tartalma felől
ha érdeklődök, értelemszerűen meg kell említsem a híresztelés inkrimináló
tartalmát is. S az egész eljárás folyt e mederben annak ellenére, hogy a
tájékoztatást kérő levelemre a címzett munkáltatótól semmiféle választ nem
kaptam, s emiatt magam a híresztelés további vizsgálatát ad acta tettem.
Magyarul: a
Tájékozódás jogát lesöpri a Személyiségi-jog; olyannyira, hogy élni sem lehet
vele. [Ugyanis,
ha a puhaagyú ítélkezők nem észlelnék, jelzem: ELŐBB kell tájékozódni,
bibi csak ezután állhat elő. A bibi-büntetés átgondolatlan szigorával maga a
tájékozódás iránti óhaj fog nemlétezőre sorvadni.] Fenemód bölcs ugyanis
a pulpitusról megokolni-próbált elrendezés, melynek rezuméja a polgár felé ez: próbálj
csak meg tisztázni valamit, elnyered méltó büntetésed.
Ha ezt
célirányosan lefordíthatom: íme egy újabb „megismerhetetlenségi-határ”. [Felsorakozik
a Jog
a jussáért, Heisenberg és Gödel mögé.]
2.) Ha egy életszerű
aktus
· melybe komoly privát invesztálásaim
voltak,
· s mely javítaná a romló
környezeti-állapotokat,
o azokat amelyeket pl. az Országos
Vízprogram is 2016-ban célként zászlajára tűzött
o ám mely zászló azóta is ernyedten
csüng a szélcsendben
ütközik a Törvény
csámpás gondolataival, akkor nem elegendő kimutatnom (többrendbeli hosszas
elemzésekkel, feketén-fehéren) hogy a mellemnek szegezett törvény nemcsak ezer sebből vérzik
(pontosítva: több ponton is homlokegyenest ellentétben áll az Alaptörvényben rögzítettekkel), de
mindamellett alkalmazhatatlan[1], ugyanis
önellentmondásban szenved.
Nem, mindez nem
elég. Mert ezeket a felkent bírónő azzal hidalja át, hogy a pulpitusról zavart
hadarásával az ítéletét olvasva orbitális marhaságokat mond[2], amiket azután az
ítélete írásos-verziójában (szabályozza-e ezt valami?) teljesen felülír.
– S az Alkotmánybíróság (mind a
bírói-magatartásra, mind a törvénybeli lehetetlenségek feltárására) a
beadványaimat „formai hibákra” hivatkozással vizsgálat nélkül elutasítja. S
fizethetek mint a katonatiszt minden büntetési és egyéb felmerülő tételért, még
akkor is ha a már több-oldalról ízekre-szedett zagyvaságait
változatlan-formában ismételgető ellenfél a tárgyaláson meg sem jelenik. [Tényekről beszélek.]
És persze az eljárásom
továbbra is a tiltott, büntetendő kategóriába sorol – miközben megy a
siránkozás mindenütt a vizeink állapota fölött, az Akadémia pedig ama Országos
Vízprogram leple alól kandikál.
3.) Fennhéjázó
érveléseihez tartogat tarsolyában számtalan olyan passzust, amelyekből
hamarjában hármat mutatnék illusztrálásképpen.
i) Minthogy a szennyvíz kardinális szerepet játszik
igen-sok törvényben, óhatatlan hogy a fogalom valamiképp tisztázott legyen.
Ezen erőfeszítésre az 50/2001.
(IV. 3.) Korm. rendelet tesz kísérletet, ekképpen:
„3.§ c) SZENNYVÍZ:
az a) pont szerinti szennyvíztisztító művekben, a szennyvíz szennyező anyagainak eltávolítása, illetve lebontása
után keletkező, e rendelet előírásainak megfelelő szennyezőanyag tartalmú víz.”
Ez így persze
annyira rekurzív-jellegű hogy
definícióként mindenféleképp kiegészítésre szorul. Talán emiatt van a kitétel
az a) pontra. Lássuk hát azt is:
„3.§ a) iszap: a települési szennyvíz
tisztítása során keletkező és az ehhez hasonló összetételű szennyvizeket kezelő
egyéb szennyvíztisztító művekből, szennyvízkezelő berendezésekből származó
iszap és a települési folyékony hulladék”
Ezzel már
világosabb a helyzet: semmi nem lett tisztázva, inkább a fogalmi káosz nőtt, de
az tetemesen. Ha egyszer eljön az ideje a logika algebraizálódásának, javasolni
fogom az esetre a Tautológia a köbön
elnevezést.
ii) Egy példa a
szóbűvölet ama mágiájából, amely megfélemlíteni hivatott az összetettebb
mondatok és kereszt-utalások szövevénye által. A vonatkozás és a hatályos-érintettség
körét ekképp fogalmazza a Ktd.:
„2. § A törvény hatálya kiterjed:
a) arra a KÖRNYEZETHASZNÁLÓRA [Kvt. 2. § (2) bek.], aki (amely) az engedélyhez
kötött környezethasználata során a környezet terhelésével járó anyagot bocsát a
környezetbe (a továbbiakban: kibocsátó);”
Az összeolvasáshoz a Kvt. idevágó
részletei:
„2. § (1) A törvény hatálya
kiterjed:
a) az élő
szervezetek (életközösségeik) és a környezet élettelen elemei, valamint azok
természetes és az emberi tevékenység által alakított környezetére;
b) az e
törvényben meghatározottak szerint, a környezetet igénybe vevő, terhelő,
veszélyeztető, illetőleg szennyező tevékenységre.
(2) A
törvény hatálya azokra a természetes és jogi személyekre, jogi személyiséggel
nem rendelkező szervezetekre terjed ki
a) akik vagy
amelyek az (1) bekezdés a) pontja szerinti környezettel kapcsolatban jogokkal
rendelkeznek, illetve akiket vagy amelyeket kötelezettségek terhelnek;
b) akik vagy
amelyek az (1) bekezdés b) pontja szerinti tevékenységet folytatnak (a
továbbiakban: környezethasználó).”
Nos, ahhoz hogy bolygónkon ezen
felsorlások valamelyike ne teljesüljön
valamelyikünkre, a Földön kívül
kellene léteznünk. Magyarán: MINDENKIT
érintettnek deklarál a törvény, mégpedig úgy hogy bármit is csináljon; csak ezt
így ciki lenne tálalni. Szar ügy lenne olyan cégérrel előállni, amely nyíltan
és fennen hirdeti: a normális életvitel egyenlő a kollektív bűnözés megvalósításával.
Szalagcímként: Effektív törvényszegéssé
vált maga az élet.
[Tartalmi (ir)relevanciáján túl, fenti
meghatározás – bonyolultságában és körmönfontságában – hasonlatos ahhoz a
szájműtéthez amit a végbél felől hajtanak végre.]
iii) Részlet a
legsikeresebbnek kikiáltott Környezetvédelmi
törvényből:
„Alapfogalmak
4. § E törvény alkalmazásában
6. környezetterhelés:
valamely anyag vagy energia közvetlen vagy közvetett kibocsátása a környezetbe;”
Valahogy mintha
nem érintette volna meg a törvényhozót míg pályája e csúcsára eljutott, hogy
mind az anyag mind az energia körforgásban van, a Föld egészén legalábbis: ki-
és be-bocsáttatik, át- meg át-alakul. S nemcsak mi, gyarló emberek élünk e
ki/bebocsánatos tevékenységekkel, de a hangyák a delfinek és az elefántok is,
sőt még a gyűrődő-földkéreg és a vulkánok sem mentesek e rituáléktól. Jelzett alapfogalma alávetésében minden de
minden az általa kiókumlált környezetterhelés
verdiktje alá esik, beleértve a leheletet is amivel ezt kimondja.
Az viszont, hogy
adekvát lehatárolásokkal mégis valami életet leheljen a fogalomba, túlmegy a
képességein. S ez amiatt veszélyes ránknézve, mert mint a terület korátlan-ura
nyeregben érzi magát, s ontja a sok lehetetlenséget. Melyeket hadmozdulataival
rögvest össze is kapcsol, s a környezetterhelésből
a környezetveszélyeztetés és a környezetszennyezés hasonlóképp
definiált fogalmain át hajszolva lovait, eljut a környezetkárosításig – amely már büntető-kategória. Egy tágasabb
munkában a jogi-építkezés megtapasztalt kiskátéját ekként foglalom össze:
1. Törvényhozás arra jut, hogy a fogalmat/tevékenységet definiálni illene
– az majdcsak elvezeti valahova.
2. Megkísérli a definiálást, ám ez sikertelen.
3. Ötletel ekörül egy ideig, tologatja jobbra-balra, ám egyre nagyobb
lesz a zavar.
4. Ennek úgy vet véget, hogy szabadalmat ad rá a jog csecsén csüggő egyéb
társ-minoritásoknak hogy kezdjenek vele amit csak akarnak, oszt’ onnantól majd
az lesz a Rend amit ezek kitalálnak.
iv) S ha a jóhiszemű
Olvasó azt feltételezi hogy a sületlenségek és visszásságok áradata redukálásán
vagy megszüntetésén eközben valaki is dolgozik, annak szolgáljon a következő
tétel.
Egy már meglevő definíció-féleség
felújító cseréjére tétetik éppen javaslat, az atomenergia-törvény [Atv.] keretén
belül. A javasolt csere-szöveg az alábbi:
A szöveg része
volt az „Országgyűlésnek most
beterjesztett, az Uniós vámjoggal kapcsolatos törvénymódosítás” iratnak, a „Részletes indoklás 3.§” alól. S Petz
Tanár úr (nem
mellékesen egy ideig a Paksi Atomerőmű vezére) azonnal nyakon ragadja az
elrendezés mögött mind konkrétabbá merevedő elherdálás problémáját.
Magam, a jelen
kontextusban, csupán odáig merészkedem hogy rákérdezzek: Ha a kiégett
fűtőelemeket (vagy bármi mást) „egy végleges elhelyezést szolgáló létesítményben kell
elhelyezni” akkor az (szándék és rendelkezés szerint is) ott marad,
merthogy (mind
a tározóhely, mind az átpakolási-elhelyezés) véglegesnek
lett szánva. De akkor miről szól a „későbbi végleges elhelyezés” célzata? Különös
tekintettel arra, hogy a törvényjavítási igyekezet azt célozná meg, hogy az „átmeneti tárolás
fogalma a végleges elhelyezés fogálmától való egyértelmű
elhatárolás érdekében” tisztázódjék.
Maga a
rakodási-fejetlenség persze egy rendkívül egyszerű húzással helyre-tehető (ekkor
viszont a kétféle tárolás szétkülönböztetési
értelmezése szenved kiköszörülhetetlen csorbát): ki kell iktatni a szövegből „a későbbi
végleges elhelyezés céljából” szöveg-részletet az egyértelműséghez.
Csakhogy akkor odavész az a tőgyös tekerés a szavakon, ami a jogtudorok
megkülönböztető sajátja. S aminél nincs semmi alkalmasabb arra hogy a tiszta
jelentést elfedje, elferdítse, ha kell érthetetlenné degenerálja. [A csúcs persze
az, ha két ellentétes-értelmű jelentés is kihámozható belőle. De ha ez nem jön
össze, az sem végzetes: a későbbi érvelés csűrés-csavarásával mindez
pótolható.]
-----------------------------------
Azt
hogy az a kaszt,
amely efféle tudástárra alapozva szövögeti rendre elmarasztaló ítéleteit,
létével és tevékenységével vajon milyen hatással lesz arra a társadalomra amely
a hátán hordozza ezen érinthetetleneket, itt most nem vezetném a
vég-konklúzióig, de mindenkinek javallanám hogy szánjon rá idejéből ennek
átgondolására némi időt, mielőtt túl késő lenne. Helyette most nézzük a
partikuláris eseményt. A 2011. évi CXII.
törvény az információs
önrendelkezési jogról és az információszabadságról paragrafusaira alapozott
megkeresésemre a Hatóság az alábbi
válaszával szembesítve tett pontot az ügyre [A hússzor hosszabb körítéstől megkímélem
az Olvasót.]:
Vagyis: jogszerű és jogkövető az a
magatartás, mely szerint SG
végzettségéről meglibbentett grínpíszes
állítás nem nyerhet összevetést a tabuként elzárt ténnyel. Határ szabatott hát
annak megismerésére, SG valóban
elvégezte-e a vegyész szakot.
Ebből az ellenőrizhetetlenséget biztosító
fedezékből lehet hát irányítani országos média-kampányokat, a Greenpeace emblémája mögül, legyen a
téma a glifozát betiltása (hoz majd a „piac” helyette egy drágábban mérgezőt),
vagy éppen a légköri CO2 bűnössége (ha lehetséges, jogi-faktorok beszállásával
erősítve a tudományosan csenevész anyagot).
Csoda-e ezek fényében, hogy volt egykor az
országnak olyan miniszterelnöke is, aki két diplomája közül egyiket sem volt
képes előmutatni – s e negatív performansz sem ejtette zavarba a
leg-mélyenszántóbb jogi-elméket sem?
Ám a
megismerhetőség
eme frissen megtapasztalt és áthághatatlanul-merev korlátja ellenére szeretném
remélni, hogy némely feszesen álló jelenlegi korlát a megismerésre csupán
időleges.
·
Talán
eljő a pillanat, mikor a NASA public-relations illetékesei elszánják
magukat és megválaszolják a Nekik címzett levelemet, MiskolcziFerenc rehabilitációja kapcsán.
·
S
ezzel talán azt is megéljük, hogy felmentést kap a légköri CO2 a
rálőcsölt bűnök alól, éspedig úgy hogy helyette a valódi bűnösöket kezdik el
keresni.
·
S
hogy ez a keresés eredménnyel is záruljon, a ma még az ismeretlenség
kalodájában vergődő Vízgazda-rendszer
is szerepet kap ebben: megoldásaival olyan határokat nyitva meg, amelyek
nemcsak a megismerhetőségre járnak majd azonnali előnyökkel.
Dég, 2020. május 12. Fuggerth
Endre
[1] Az erre-vonatkozó indoklást eddig
csak a Bíróságok előtt fejtettem ki. Az adott törvény alkalmazhatóságának gátja
nem csupán a felderített önellentmondás, de egy könnyedén pontosítható, elképesztő
méretű hiányosság is.
[2] A Könyv c. blog-tétel alatt
(https://szennyviztisztitas.blogspot.com/p/konyv.html),
a „Gócpont”
ad ebből ízelítőt.
Nincsenek megjegyzések:
Megjegyzés küldése